Finding Neverland

21. juli 2005 af Jesper Skovlund

Finding Neverland billede

Filmen taler stærkt til os nedenunder al sin tilsyneladende pænhed.

Filmen fortæller historien om, hvordan forfatteren James Barrie kom på historien om Peter Pan. Barrie (Johnny Depp) er dramatiker på teateret, og efter den seneste fiasko har han hårdt brug for inspiration til et nyt – og succesfuldt stykke. På en af sine daglige gåture i parken støder han på enken Sylvia Llewelyn Davies (Kate Winslet) og hendes fire drenge. Ud af møderne med familien, der er præget af tabet af faderen og tabet af position i det londonske borgermiljø i begyndelsen af det 20 århundrede, vokser teaterstykket Peter Pan frem.

Instruktøren Marc Forster (Monster´s Ball) viser sig med denne sin anden film at være en fremragende stilist. Det gennemborgerlige london-miljø anno 1904 som hovedpersonen forfatteren James Barrie lever og virker i fastholdes enkelt, præcist og nærmest solidarisk. Solidariteten er dog med Barrie; han er ingen egentlig oprører, men insisterer blot på, at magien, eventyret, fantasien har sin ret også i et miljø med streng opdragelse til pæne børn og kvinder, golde ægteskaber, ufravigelige konventioner og ondsindet sladder. Barrie er med sin teaterforestilling om Peter Pan ikke umiddelbart ude på at provokere end sige sprænge borgerskabets rammer hverken i eller udenfor teateret. Og det er Forster heller ikke. Derfor er faren for, at filmens skildring tipper over og bekræfter al den pæne borgerlighed hele tiden til stede. Og dog vil man så gerne tro på, at Peter Pan virkelig, som skildret i filmen, fik forældreløse børn og det bedre borgerskab til at forenes, om så blot på premiereaftenen i teatret, i troen på, at det eventyrlige, ja at Neverland virkelig findes.

Sådan set er filmen frygtelig pæn. Man skal dog ikke underkende dødens frigørende betydning i filmen – hvis man en stund kan løsrive sig fra det melodramatiske og tragiske touch der kalder på tårer og kleenex pga. først fader- og siden moderløse børn. Det er svært; men ligeså lidt som Barrie er Forster ikke uvidende om den frisættelse fra borgerligheden som døden betyder; uden mor, far, barnepige og dagens sure slid, kan børnene om natten flyve ud af vinduet til Neverland, så er de fri. Døden som frigørende er på den ene side realiteternes bitreste pille at sluge, og på den anden side symbolet på, at noget andet faktisk findes. Får man først øje på denne dobbelthed, taler filmen stærkt til os nedenunder al sin tilsyneladende pænhed. Forster spiller virtuost på dødens dobbelte betydning filmen igennem, tydeligst ved pludselige og sigende krydsklip fra Barries liv og leg med børnene og deres mor til Peter Pans univers. Og mere subtilt ved at lade hovedpersonen virke stilfærdigt registrerende og ikke-indgribende overfor alt udenfor legen, litteraturen og teatret. Det går først og fremmest udover den smukke hustru Mary (Radha Mitchell), der venter og venter på sin mand. Eller er det omvendt?

Manglen på udlevet seksualitet i Barries liv er slående. Man venter forgæves på, at Barrie træder ind i sin attraktive hustrus soveværelse, ligesom man bliver skuffet, hvis man venter, at han forenes med enken. Til gengæld går sladderen om, hvad Barrie egentlig vil med børnene. Dette pædofile spor bekræfter filmen dog på ingen måde. Tværtimod punkteres det overbevisende i Barries rørende, fortsatte dialog med den næstyngste af børnene, Peter (Freddie Highmore), der om nogen tvivler på fantasien og kun ser den som løgn og død. I Barries, Peter Pans og instruktøren Forsters univers synes fantasien først at få vinger, hvis den styrer sikkert udenom udlevet seksualitet. Om det faktisk forholder sig sådan, er en anden sag.

Johnny Depps fremtræden som den afdæmpede og dog blomstrende overlever James Barrie, ja som Peter Pan i de bedre kredse får troværdighed ved denne ekceptionelle skuespillers evne til at at nå langt med få men effektive midler – sikken virtuositet!

Ekstramaterialet består af et kommentatorspor ved instruktøren Marc Forster, manuskriptskriveren David Magee og produceren Richard N. Gladstein. Tonen er god og man får et væld af oplysninger.
Derudover finder man nogle herlige, komiske fraklip, en reportage fra filmens verdenspremiere på filmfestivalen i Venedig og en endog meget kort men oplysende featurette om brugen af specialeffects i filmen. Den obligatoriske featurette om tilblivelsen af filmen, kaldet Encored Special, mangler heller ikke; en hurtig gennemgang af Peter Pans forhistorie og kommentarer til dette magiske stykke fra filmens personer, men ikke ret meget fra optagelserne på settet.

Alt i alt en DVD med en fremragende film og et fint ekstramateriale.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.