Fisherman's Friends

15. august 2019 af Maria Bjerregaard

Fisherman's Friends  billede

”Fisherman’s Friends” er definitionen af en vaskeægte feel-good film. Den forbliver positiv og glad, men også meget forudsigelig og sukkersød.

”Fisherman’s Friends” er baseret på en sand historie om mandskoret fra Port Isaac i Cornwall. De blev set i tv-udsendelsen ”This Morning” tilbage i 2010 og fik derefter skrevet kontrakt med Universal Music. Koret er kendt for at synge traditionelle sømandsviser også kaldet sea hanties. Koret oplevede succes med deres første album ”Port Isaac’s Fisherman’s Friends” og har optrådt på mange festivaler og spillesteder i England bl.a. den berømte Glastonbury Festival.

Livet som sømand
Musikmanageren Danny ( Daniel Mays) lever sit storbyliv i London. Men på en polterabendtur til havnebyen Cornwall opdager han en gruppe fiskere, der synger sømandsviser, der går lige i hjertet. Danny beslutter sig for at få skaffet gruppen en pladekontrakt og slår sig ned i Cornwall, og får hermed storbylivet skiftes ud med stolte traditioner og sammenhold. Og så får man selvfølgelig også et godt øje til fiskermandens datter, Alwyn (Tuppence Middleton).

Meget sød feel-good film
Selvom historien er inspireret af en sand historie om korets succes, så er den også opstillet i en meget klassisk og klichéfyldt feel-good film. Der er ikke mange overraskelser eller nye spændende tilføjelser. Vi skal kunne føles os betaget af korets kampe og solidaritet, hvor det aldrig er for sent i livet. Men det bliver fortalt på en meget sukkersød måde. Det er ligesom at putte mere sukker på noget, der er sødt i forvejen. De behøvende ikke at klistre virkemidlerne i meget ekstra slik. Karaktererne i koret er aldeles charmerende og hårdtarbejdende i forvejen. Især Dave Johns også bedre kendt fra sin fantastiske præstation i ”Jeg, Daniel Blake" er en vigtig del af korets humor og charme, men også den erfarne James Purefoy ses i en anderledes rolle som den skeptiske fisker, der tænker på sin familie.

Feel-good med vigtige kvaliteter
Selvom filmen er meget sød, så kan man ikke komme udenom dens vigtige tematik. Det er sjældent, vi ser film med sådan et fantastisk sammenhold og loyalitet overfor hinanden. Dette kan skyldes menneskets egoistiske hverdag, hvor man kæmper for sig selv, men disse venskaber er guld værd. Det er derfor også en meget livsbekræftende historie, der fortjener bedre end blot en sukkersød feel-good film. Manageren, der ved førstehåndsindtryk er et svin, men senere viser sig at være ham den sensitive og sårbare er simpelthen en for stor kliché. Så lad os håbe, at publikum kan se igennem klichéerne og den lidt halvkedelige dialog og fokusere på de vigtige emner.

”Fisherman’s Friends” er en film om venskab og loyalitet. Desværre er den omskrevet som en klichéfyldt og sukkersød feel-good film, og korets historie havde fortjent meget bedre.

Titel: Fisherman's Friends
Original Titel: Fisherman's Friends