Five Nights at Freddy's

26. oktober 2023 af Maria Bjerregaard

Five Nights at Freddy's billede

”Five Nights at Freddy’s” forbliver en fjollet og identitetsløs film lige til glemmebogen.

En film baseret på videospil er intet nyt. Faktisk har vi set rigtig mange af disse filmatiseringer igennem årerne, både på film og tv bl.a HBO’s kæmpesatsning ”The Last of US”. Five Nights at Freddy’s spillene blev lanceret tilbage I 2014, og har efterfølgende fået kæmpe international popularitet, både indenfor spil, fans reaktioner, cosplay – ja, den er bare blevet en meget populær franchise for dets fans. Nu er filmadaptionen så ankommet, og må vi se, om også den opnår samme popularitet – eller om man hellere skal holde sig til spillene.

Mike ( Josh Hutcherson) har svært ved at tage nattearbejde, men bliver nødsaget til det, hvis han vil beholde forældremyndigheden over sin lillesøster, Abby ( Piper Rubio). Han taget et vagtjob hos et forfaldent pizzeria, hvor hans arbejde primært består af, at holde fremmede ud. Mike finder dog hurtigt ud af, at stedet har nogle hemmeligheder, og da søsteren begynder med sine tegninger og tale med sine nye fatasivenner, finder Mike hurtigt ud af, at der er noget galt med stedet. Et sted, som før var et underholdende sted for børnefamilier med livagtige animatroniske dukker bliver nu et sandt mareridt.

Det er langt tid siden, Josh Hutcherson har været aktuel i rampelyset, og hans største bedrifter må siges at være ”The Hunger Games” filmene. Han portrætter hans rolle fint af en bror, som kæmper imod store dæmoner og traumer fra sin egen barndom. Derfor er det lidt akavet, at han overhovedet har fået lov til at værge over sin lillesøster, da han før har haft en traumatisk oplevelse med sin lillebror.

Videospillene skulle være opbygget i et klaustrofobisk og skræmmende univers, hvor man spiller first-person og hvis man vender sig om, står der en kæmpe animatronisk dukke og kigger på dig. Ret skræmmende! Det er dog ikke det, vi får serveret her. Filmen har kæmpe identitetsproblemer, og kan ikke helt beslutte sig for, at det vil være en gyser eller en komedie – eller en blanding af begge ting. Filmen prøver alt for hårdt, at både tage sig selv seriøs, men også får os til at grine. Og det hele bliver simpelthen for absurd.

Grundet et meget dårlig skrevet manuskript har både skuespillerne og uhyggen svært ved overhovedet at finde fodfæste i filmen, og det hele ender bare ligegyldigt og useriøst. Som fan skal man nok bare holde sig til spillene.

”Five Nights at Freddy’s” er hverken sjov, uhyggelig eller underholdende. Selvom der bliver knebet et par få grin ud, og et par enkelte jump-scare sekvenser bliver filmen aldrig rigtig spændende. Dels fordi videospillene heller ikke danner ramme om meget historie selv. Derfor er det nogle mærkelige videospil at kaste sig ud over fra et filmperspektiv.

Titel: Five Nights at Freddy's
Original Titel: Five Nights at Freddy's
Premieredato: 24. oktober 2023