Flyvemaskiner 2 - Redningsaktionen

9. december 2014 af Jesper Poulsen

Flyvemaskiner 2 - Redningsaktionen billede

Luftens Helte...

Dusty Markhopper (Dane Cook), som vi lærte at kende i Flyvemaskiner, er tilbage. Denne gang må han sadle om i sin karriere, da hans motorfunktion bliver nedsat og reservedelene er forældede. Han må sande at livet som racerfly er ovre, og frygten for at ryge ud i glemslen må siges at være til stede. Hvad skal der blive af det feterede idol?

Da Dusty laver en risikabel flyvning i Propellerslev Lufthavn, er han direkte årsag til at der udbryder en brand. Og at få slukket en sådan, går ikke specielt gelinde. Sikkerhedskorpset er ikke hvad det har været, og en opdateret redningsprocedure er ikke sådan lige ved hånden. Lufthavnen trues med lukning, hvis ikke dette udbedres, og det bliver hurtigt klart at det bliver nærmest en umulig opgave. Lige indtil Dusty hermed øjner chancen for at gøre skaden god igen, og bidrage selv. Han skal i træning som brandslukningsfly under kommando af Blake Ranger (Ed Harris), hvor Dusty må droppe sit overmod, og lære om ydmyghed og samarbejde for at kunne gennemgå uddannelsen. En ikke helt let opgave, for et fly som har vovehals-DNA i benzinbeholderen.

Flyvemaskiner 2 – Redningsaktionen er noget så sælsomt som en langt bedre 2’er end sin forgænger. Det er yderst sjældent at de animerede filmhits kan præstere en specielt vedkommende efterfølger, med meget anden substans end at malke succes’en og udvide brandet. Men i min optik, så var der altså ikke meget loop og landingsstel over Flyvemaskiner, som havde alt for tydelige referencer til Biler-filmene og blot havde skiftet lokation fra asfalt til himmel. Denne gang er der langt mere substans i manuskriptet, hvor det giver god mening at give vores hovedperson noget konkret modgang, ved at fratage ham sin identitet. Helte er nemlig ikke usårlige, og det kan de yngste seere sagtens gennemskue.

Persongalleriet er naturligvis udvidet, og der er ganske meget mere at komme efter her i runde to. De forskellige fly, og servicevogne på landjorden, har mere kant og personlighed end de noget tandløse propeldrevne tingester fra første film. Der er flot og farverig animation, og en masse skægge input til den voksne beskuer, hvis man er kvik. Prøv f.eks. at spotte hvad der kører på tv-skærmen i den hangar-bar som vi bliver præsenteret for, lige inden Dusty letter og sætter fut i lufthavnen… Her er også en reel ydre fare som spændingsmoment, end blot endnu en undermåler som rejser sig, hvilket er blevet en forfærdelig hyppig opskrift i animationsbranchen. Brand- og redningstemaet er på alle måder klædeligt for filmen, som en slet skjult påmindelse om de mange som hver dag sætter livet på spil for at redde andre.

Flyvemaskiner 2 – Redningsaktionen er en flot efterfølger, som fuldt fortjent scorer 4 stjerner, og må forventes at blive en hyppig gæst under diverse juletræer om et par uger.

Bonusmaterialet er særdeles omfattende med en masse korte og længerevarende indslag. Du kan for eksempel se musikvideoen ”Still I Fly” med Spencer Lee, en CHoPs tv-promo, en række slettede scener og en stribe animerede kortfilm med bl.a. Mickey Mouse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Flyvemaskiner 2 - Redningsaktionen
Original Titel: Planes: Fire And Rescue