Fortæl det ikke til nogen

11. januar 2008 af Christian Arhoff Andersen

Fortæl det ikke til nogen billede

Fransk thriller i topklasse, kan du følge med?

Wow, siger jeg bare. Denne film overraskede mig helt vildt. Det sker sjældent for mig mere, da overraskelseselementet næsten er taget ud af filmindustrien. I dag ser man trailers et halvt år før filmen reelt kommer ud, og kender oftest det meste af plottet allerede inden filmen kommer ud. Derfor når man endelig ser filmen lever den enten op til ens forventninger eller også bliver man skuffet. Sjældent sker det at man fortæller alle på sin vej om filmen. Dette var dog præcis hvad jeg gjorde efter jeg havde set ”Fortæl det ikke til nogen”.

”Fortæl det ikke til nogen” eller ”Ne le dis à personne” som den oprindeligt hedder på fransk, er en filmatisering af den amerikanske forfatter Harlan Corbens ”Tell no one” roman.

Dr. Alex Beck(François Cluzet) er ved at få styr på sit liv igen, 8 år efter at hans kone Margot Beck (Marie-Josée Croze) blev myrdet af en seriemorder. Selv om seriemorderen har tilstået mord på 8 kvinder, har han altid nægtet sig skyldig i mordet på Margot Beck. Dr. Beck kæmper stadig med fortidens spøgelser, og den eneste sociale kontakt han har udenfor arbejde er Hélène Perkins(Kristin Scott Thomas). Efter at politiet finder to lig, i nærheden af hvor Margot blev myrdet bliver sagen genåbnet og Alex Beck er pludselig hovedmistænkt, da han altid har hævdet at han blev slået ud og faldt i vandet den aften, selvom han bliv fundet på en badebro. Samtidig begynder han at få mystiske e-mails med overvågningsklip af en kvinde. Er Alex ved at blive sindssyg eller er det virkelig hende han tror det er?

”Fortæl det ikke til nogen” er en djævelsk god film. Den kan bedst beskrives som en slags fransk Hitchcock fortælling der holder en på kanten af sædet hele tiden. At historien er flyttet til Frankrig i stedet for USA, klæder filmen utroligt godt, og gør filmen meget mere speciel, end hvis det havde været en Hollywood version. Filmen minder på nogle punkter om en anden af årets bedste film, nemlig den Ben Affleck instruerede ”Gone, Baby Gone”, da kriminal sag blandet med social kritik og plot twists. Filmens eneste problem er at den for nogle vil være for langsom, og at plottet er meget indviklet og komplekst. Jeg er helt sikkert nød til at se filmen igen for at være sikker på at jeg fik det hele med.

Skuespillet er overbevisende, specielt François Cluzet, som jeg ikke kender, spiller fremragende i hovedrollen som Alex Beck, og minder i stil lidt om Daniel Auteuil. Kristin Scott Thomas, som altid er fremragende, virker også på fransk, og som Dr. Becks eneste rigtige ven tror hun på ham hele vejen.

Jeg er bestemt ikke nogen stor fan af fransk film, da jeg tit finder dem for pompøse og kedelige, men ”Fortæl det ikke til nogen” slog benene væk under mig, og fik mig til at se på fransk film med nye øjne. Hvis du er til smarte thrillers, med komplekse historier, er dette filmen for dig, og selv om du er bekymret over at jeg skrev at filmen er lidt langsom, så fortvivl ikke. Jo mere opmærksomhed du giver filmen, jo mere får du ud af den. Hurra for ”Fortæl det ikke til nogen”, Hurra for fransk film.

Titel: Fortæl det ikke til nogen
Original Titel: Ne le dis à personne
Premieredato: 11. januar 2008