Fortryllet

19. december 2007 af David Lund

Fortryllet billede

Et moderne eventyr der endelig bringer Disney ind i det ny årtusinde.

Den smukke ungmø Giselle synger en dag, om en drøm hun har haft, hvor hun mødte prinsen på den hvide hest. I samme øjeblik er den selv samme prins ved navn Prince Edward i færd med at nedkæmpe månedens 10. trold, men han hører sangen i det fjerne, og mødet mellem de to bliver til kærlighed ved første blik. Næste dag skal brylluppet tage sted, men Giselle kender ikke til Edwards onde stedmor, Queen Narissa. Hun har allieret sig med Edwards følgesvend Nathaniel, og sammen sender de Giselle til en ond verden uden kærlighed kaldet New York City. Her møder Giselle den fraskilte alenefar Robert, som fejltager hende for sindsforvirret, men af medlidenhed tager han hende under vingen. Snart følger Edward og Nathaniel efter Giselle med hver deres planer for hendes skæbne.

Disney har muligvis haft et tilbageblik på hele deres karriere før tilblivelsen af ”Fortryllet”, og de har måtte erfare, at en ny begyndelse er nødvendig for firmaets overlevelse. Disney tjener da kassen på især ”Pirates Of The Caribbean” filmene, men det er ikke lige præcis det man kendetegner som en Disney produktion. De har længe skuffet fans af de klassiske Disney tegnefilm med dårlige fortsættelser, så det var ved at være på tide, at Disney endnu engang slog deres navn fast i genren de kendes for. ”Fortryllet” er et klassisk Disney eventyr med et twist, der vender hele historien på hovedet. Ikke kun hvor karaktererne kommer fra en to-dimensionel og tegnet eventyrverden til den virkelige verden frem for omvendt, men hen imod slutningen synes både den banale kærlighedshistorie at blive kompliceret samtidig med, at kønsrollerne bliver byttet rundt. Tilmed at gøre dette med en selvironisk distance som Disney aldrig tidligere har vist i en sådan grad, ender ”Fortryllet” som et vellykket eksperiment der endelig sender det velkendte tegnefilmsfirma ind i det ny årtusinde. Hvis man ikke tæller Pixar-produktionerne med, er ”Fortryllet” ganske enkelt den bedste Disney film siden ”Løvernes Konge”.

Filmens force er dens naturlige tilgang til at simplificere livet som helhed samt naturligvis dens overspillede humor, der faktisk rammer plet langt flere gange, end den rammer ved siden af. Når karaktererne fra eventyrverdenen ankommer til den virkelige verden, har de stadig deres magiske evner med på godt og ondt. Giselle bryder ud i skønsang, og får dyrene til at hjælpe hende med diverse problemer. Dette er dog ikke ligeså nuttet som det kan lyde på papir, da New Yorks dyr hovedsageligt består af duer, rotter og kakerlakker, hvilket udmunder i talrige humoristiske og lettere ulækre scener. Den sentimentale overflod af kærlighed og glæde flyder heller ikke over bægeret før helt til sidst, og her accepterer man det alligevel, for selvom formlen muligvis er utrolig genkendelig, har der været masser af overraskelser i plottet undervejs.

I ”Fortryllet” skiftes der henholdsvis mellem tegnefilm og rigtig film, og i enkelte tilfælde flyder disse to sammen. Dette fungerer nogenlunde trods den store forskel i billedet, og leder tankerne tilbage til den svundne tid, hvor troværdigheden i filmteknik ikke var det vigtigste i film. Således slipper instruktøren Kevin Lima, manden bag Disneys version af ”Tarzan”, godt af sted med det hele. Med utallige referencer til film som ”Snehvide og de syv små dværge”, ”Askepot”, ”Tornerose” og mange flere, er ”Fortryllet” ligeså åbent for et modent og krævende publikum, der stadig efter flere gensyn vil opdage nye detaljer. Skuespillet bærer naturligvis præg af eventyrverdenen kontra den virkelige verden, hvilket betyder, at alle fra eventyrverdenen overspiller i høj grad, imens alle fra den virkelige verden underspiller til de bliver grebet af stemningen. I hovedrollen som Giselle ses Amy Adams fra f.eks. ”Tenacious D In The Pick Of Destiny”, “Junebug” (som nominerede hende til en Oscar) og “Catch Me If You Can”. Adams overspiller naturligvis sin rolle, men med et glimt af selvironi i øjet der passer filmen perfekt. James Marsden fra ”Hairspray” og ”Superman Returns” spiller Prince Edward, og hans skuespil er endnu mere ekstremt end Adams’. Marsden får dog ikke mere ud af sin rolle end den står på papiret. En rolle man desværre ikke får nok af i filmen, er Susan Sarandons fortolkning af den onde Queen Narissa. Sarandon er som bekendt en vældig dygtig skuespillerinde, og hendes rolle kunne sagtens have været finpudset yderligere, især baggrunden for hendes forhold til Nathaniel kræver længere spilletid. Sidst men ikke mindst spiller Patrick Dempsey fra ”Greys Hvide Verden” rollen som Robert. Dempsey er den eneste rigtige hovedrolle fra den virkelige verden, og bærer derfor naturligvis en stor byrde i hans skuespil, da han både skal holde sin rolle troværdig og skabe kontrast mellem de vidt forskellige figurer fra de vidt forskellige verdener. Dempsey klarer dog skærene i strakt arm og uden problemer.

”Fortryllet” er en magisk film der skaber den helt rigtige stemning her i december. Biograferne har dog valgt at beholde det originale lydspor til stor ærgrelse for de mindste, for de bør næsten ikke snydes for denne oplevelse. De få seksuelle undertoner filmen besidder, går let over hovedet på disse, og kun enkelte scener kan virke direkte skræmmende for børn. Filmen nydes bedst med sænkede parader, så bare læn dig tilbage og lad dig rive med ind i et eventyr der vil få dig til at tænke på de gode, gamle dage.

Titel: Fortryllet
Original Titel: Enchanted
Premieredato: 19. december 2007