Frankenstein

29. november 2005 af Morten Pedersen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Frankenstein billede

Pseudo-plagiat på Mary Shelleys klassiker. Fornærmende mod ideen bag Franksteins monster

Det er ikke en umulighed at forny og forbedre en klassiker. Boris Karloff udødeliggjorde Frankensteins monster, Mel Brooks gjorde grin med det og pludselig blev monsteret mere nutidig med et snert af realisme i skikkelse af Robert De Niro. Hvordan denne DVD nogensinde har fået lov til at have titlen ”Frankenstein”, er mig en gåde.
For det har intet med den oprindelige historie at gøre – og så er filmen ganske enkelt dårlig.

I New Orleans render en seriemorder rundt og fjerne organer fra sine ofre. Selvfølgelig har politiet et makkerpar, der lige er gearet til den slags opgaver. Energisk render de byen rundt efter den farlige morder og læner sig meget langt hen ad vejen op af de mørke, futuristiske kulisser fra se7en, uden sammenligning i øvrigt.
Sloane og O´Conner er et yderst besynderligt makkerpar, Parker Posey giver den som sammenbidt, energisk og dybt koncentreret opdager, mens Adam Goldbergs Sloane mest forestiller en lallende idiot, som ikke ville kunne opklare et butikstyveri i Netto, selvom man slog ham oven i hovedet med den skyldige. Til hans forsvar skal siges, at han rent faktisk er underholdende og på bizar vis et af de opløftende momenter i filmen.

Bag forbrydelsen står en Frankenstein-lignende skabning, som er sat på jorden af en mand med en vision om at få herredømmet via sine kreationer – Også en flot elskerinde er det blevet til, og så langt sammenligningen med Frankenstein. Skabningerne har dog visse problemer med deres identitet, hvilket giver en del problemer, bl.a. seriemordene. Men også en antihelt har taget skikkelse, den 200 år gamle Deucalion er dukket op og ønsker det endelige opgør med sin skaber og vil også gerne give politiet en hjælpende hånd med opklaringen. Og det endelige opgør – ja, mere om det senere.

Boris Karloff er måske ikke uhyggelig i dag, men i det mindste havde han karakter – og filmen repræsenterede bogen på fineste vis med tanken om, at nytænkning og det fremmede pr. definition ikke er ønskeligt – og ganske sikkert ondt. Denne Frankenstein DVD har intet budskab, den er ikke uhyggelig, ikke engang et lille bøh-chock kan det blive til, og det diskvalificerer den til at have titlen Frankenstein. Og det er vel ønsket om at møde et eller andet, der minder om Frankenstein, der får publikum til at erhverve sig denne titel? Hvordan producenten har fået Scorsese til at lægge navn til som executive producer er svært at kapere, og en Michael Madsen må have manglet bedre ting at lave – så konklusionen bliver noget i retning af meget få stjerner og en advarsel om at holde sig langt væk.

Og nå ja – ret skal være ret. Da den store finale nærmede sig, fik undertegnede da en ide om, at helhedsindtrykket kunne reddes med et stort brag. Men intet skete – og her mener jeg intet skete. Faktisk troede jeg først, at der var en fejl på skiven, og jeg missede et kapitel. Men nej, filmen slutter lige inden opgøret, og jeg antager, at ”Forsættelse følger” -skiltet er blevet sparet væk. For det fremgår ingen steder, at der er en forsættelse(og vi snakker ikke en toer, men en afslutning af en serie) – heller ikke på coveret, og det er nærmer sig bondefangeri. Så er man ikke helt skræmt af ovenstående, så er her et hint om, at man skal ud og investere i atter en skive for at få helheden – ok, måske den skive redder dagen for ”Frankenstein” – men helt ærligt – jeg tvivler…..

Ekstramateriale:
Trailers
Monsters & Mayhem: Inside the Making of Frankenstein