Frasier - The Seventh Season

24. februar 2009 af Ditte Madvig Evald

Frasier - The Seventh Season billede

Sæsonen hvor Daphne finder ud af, at Niles er forelsket i hende.

Den højrøvede radiopsykiater Frasier Crane (Kelsey Grammar) og hans familie er efterhånden velkendt blandt alle, der på et eller andet tidspunkt har kunnet tage enten TVDanmark, Kanal 4 eller 5.

I sæson 7 møder vi den kære doktor Crane i sin sædvanlige gænge på radioen KACL, derhjemme og ikke mindst på stamstedet Café Nervosa. Der er ikke så meget nyt under solen for Frasier, han forsøger at date kvinder, at blive formand for vinklubben, få sit eget kulturprogram på KACL, at være cool overfor radioens nye sjove morgenshow. Selvfølgelig lykkedes tingene ikke helt for Frasier, hans nye date finder ham i håndjern med en stripper, Niles (David Hyde Pierce) bliver formand for vinklubben, og den utålelige datter af KACLs ejer Poppy bliver kulturvært, mens Frasier ikke er med på spøgen, da de to morgenværter får ham til at hoppe og synge rundt på badeværelset.

Til gengæld er der nyt i forholdet mellem Niles og Daphne, en stærkt medicineret Frasier kommer nemlig til at afsløre Niles' følelser overfor Daphne. Denne hemmelighed og Daphnes reaktion er et underlæggende tema for hele sæsonen, for mens hun er ved at forberede sit bryllup med skilsmisseadvokaten Donny, finder hun ud af, at hun også har følelser for Niles. Niles derimod forsøger at komme over sin forelskelse ved at springe ud i et ægteskab med en kvinde der i mistænkelig grad minder om Niles' tidligere kone Maris. Alt kulminerer i sæsonens sidste afsnit, hvor både Niles og Daphne må vælge, hvem de helst vil være sammen med.

En af seriens største forcer er det brede persongalleri med skøre, neurotiske og elskelige karakterer, der kan synes langt væk fra de flestes virkelighed. Men som alligevel spejler kendte følelser og situationer. Der er det klassiske broderforhold, hvor Niles og Frasier på en gang konkurrerer og støtter op om hinanden, i denne sæson tror de endda, at de kæmper om den samme kvinde. Der er far- og sønforholdet, der viser udfordringerne i at leve sammen med personer der ikke ligner os selv.

Som man kan fornemme, er det ikke en af seriens allerbedste sæsoner, men når det handler om Frasier, betyder det langtfra, at det er en dårlig oplevelse. For humoren er lige i skabet, og selvom det meste er velkendt, er der gode pointer og uventede udviklinger, som klart gør boksen seværdig.

Titel: Frasier - the Seventh Season
Original Titel: Frasier - the Seventh Season
Premieredato: 27. januar 2009