Free Solo

31. januar 2019 af Marco Sebastian Bentsen

Free Solo  billede

Forestil dig at klatre uden nogen sikkerhedsline eller reb på en klippe ude i det fri. Så forestil dig at gøre det, imens du skal klatre 1000 højdemeter på en af de sværeste klatreruter i verden. Det er Alex Honnolds ultimative mål.

I denne spændende dokumentar følger vi den frygtløse klatrer Alex Honnold gennem hele hans rejse mod det mægtede bjerg, ”El Capitan” i Yosemite Park. Honnold vil bestige bjerges 1000 meter høje klatrevæg, men uden noget sikkerhed. Sammen med et kamerahold ser vi deres kamp for at få projektet til at blive en realitet trods modgang undervejs. Rejsen er fascinerende fordi Honnold samtidig er en sympatisk person, der ser tingene fra andre vinkler. Han vil nå sit mål, men er denne risikofyldte udfordring for stor mundfuld for selv en garvede klatrer? Flere gange undervejs har filmen fokus på Honnolds kollegaer, der har mistet livet i lignende forsøg. Det er ikke noget der holder Honnold tilbage.

Betagende i højden
”Free Solo” er en fascinerende bedrift til den store guldmedalje. Både selve vovestykket, men også det fantastiske arbejde af Jimmy Chin og resten af kameraholdet. Dokumentaren er filmet fra nogle imponerende vinkler, der får ”El Capitan” til at se majestætisk ud. De får alle detaljerne med, hvilket giver en fornemmelse af hvor fantastisk Honnolds stunt er. Vi ser at han holder fast i klippevæggen med det yderste af tommelfingrene og tæerne i flere hundrede meters højde, imens lyden af vinden suser om ørerne. De smukke billeder og virkelighedstro lyde får filmen til at fremstå som en ”Mission Impossible”-film, men forskellen er at alt i ”Free Solo” er ægte. Flere gange tager man sig selv i at tænke den fejl, hvilket er et tegn på kameraholdets succes i denne film. Udover de betagende billeder er dokumentarens lydspor også med til at skabe en fascinerende stemning gennem Marco Beltramis flotte komponerede musik.

En dokumentar med dybde
De to instruktører, Elizabeth Chai Vasarhelyi og Jimmy Chin, er selv ægtefolk og det kan afspejles i filmens fokus. Undervejs i dokumentaren bliver vi introduceret til Alex Honnolds kæreste og dilemmaerne ved at være sammen med en person, der kan falde i døden når som helst. Netop dette dilemma møder de to instruktører i deres eget liv, hvor Jimmy Chin selv har stor erfaring med farlig klatring modsat hans kone. Dokumentaren kan virke personlig til tider, eftersom alle de involverede har tætte forhold til hinanden. Dette kan være en stor trussel for en dokumentar, men den holder sig stadig væk fra den subjektive front.

”Free Solo” er et imponerende værk der indeholder meget mere end bare klatring. Man bliver draget af dokumentaren og trækker næsten vejret synkront med Alex Honnold, når han foretager vovestykket sidst i filmen. ”Free Solo” er en gave til synet og viser hvor fantastik naturen er på vores klode. Filmen kan stærkt anbefales og der er ingen tvivl om hvorfor den har fået stor anerkendelse indtil videre.

Titel: Free Solo
Original Titel: Free Solo
Premieredato: 31. januar 2019