From Hell (DVD SE)

5. september 2002 af Uffe Karlsson

From Hell (DVD SE) billede

Johnny Depp er tilbage i 1880ernes London. En tid der er gennemsyret af Prostitution, perversiteter, rygter, videnskab og mord...

Johnny Depp var første gang at finde på det store lærred i Wes Cravens "A Nightmare On Elm Street" fra 1984. Ja det er den med Freddy Krueger, der var udstyret med knive i stedet for hænder. Anderledes hænder havde Johnny Depp også i det der blev hans egentlige gennnembrud; nemlig Tim Burtons "Edward Scissorhands" fra 1990. Siden har Depp stille og roligt bidt sig fast i den internationale filmbranche, med solide præstationer i film som "Whats Eating Gilbert Grape" ( 1993 ), "Don Juan DeMarco" ( 1995 ), "Donnie Brasco" ( 1997 ), "Fear And Loathing In Las Vegas" ( 1998 ), "The Man Who Cried" ( 2000 ) og adskillige andre. Hans seneste bidrag til filmens verden, leverer han i Hughes-brødrenes "From Hell", i form af den opiumrygende kriminalinspektør Fred Abberline, der får til opgave at opklare en række mord, der begås af den sagnomspundne Jack The Ripper. I sine opiumsruse, oplever Fred mordene samtidig med eller lige inden de finder sted, som syner og visioner. Jagten centraliserer sig snart omkring 5 veninder, der alle er ludere. En efter en ender de som ofre. Tilsyneladende er der et mønster.

Kendetegnende for alle ofre, er at mordene er udført med kirurgiske snit, samtidig med at deres "levebrød" og indvolde er fjernet. Mistanken retter sig derfor hurtigt mod lægevidenskaben, der har deres storhedstid med "det hvide snit". Men sporet går også i andre retninger. Ikke mindst er frimurerlogen også på en eller anden måde indblandet i de kriminelle handlinger. Men hvad er deres interesse i sagen? Hen af vejen dukker mange spor op, som leder i vidt forskellige retninger. Fred Abberline får hjælp til sin efterforskning fra uventet hånd. Den prostituerede Mary Kelly, har naturligvis også en drøm om at mordene må stoppe, så hun igen kan gå sikkert i Londons gader. Hun er overbevist om at det blot er den frygtede Nichols-bande, der står bag mordene. De afpresser dagligt de prostituerede for penge. Penge de ikke har, da det er hårde tider i det hårde gademiljø. Men Nichols-banden skyr ingen midler og truer med mord, hvis ikke de ser nogle penge fra pigernes hånd. I sidste ende, viser det sig selvfølgelig at det ikke er de rette som er under mistanke. Selv om Nichols-banden ryger bag lås og slå, fortsætter mordene. Mary må derfor opholde sig i skjul, og derfor må Fred på egen hånd gennemskue hvad der er rygter og hvad der er fakta igennem de stærkt tiltagende opiumståger, som til tider kan være en hjælp, men ligeså nemt kan være en hindring. I en tid, hvor lægevidenskaben for alvor har overtaget styringen over fremtiden og hvor pressen fødes, er det ikke altid lige nemt at opklare mord, der synes åbenlyse, men ikke altid er det. For her er intet som det synes at være. Det oplagte er ikke altid så oplagt endda.

"From Hell" er en yderst stemningsfuld fortælling om en af forrige århundredes absolut mest makabre mordgåder. Nemlig Jack The Ripper, hvis udsøgte fornøjelse var at myrde gadens ludere - en efter en. Men den er mere end det. For den er også en suveræn rejse tilbage i tiden, hvor man får en ubehagelig fornemmelse af at være til stede i de beskidte og lommetyvsbefængte gader og stræder. Så godt virker kulisserne nemlig. de er enormt flotte og maleriske og iøvrigt godt suppleret af utallige rekvisitter, der kun kan forbindes med den periode.

En periode i historien, der beskrives ved en imponerende velgennemtænkt kriminalhistorie om Jack The Ripper. Der er ikke nogen nemme eller ventede slutninger her. Mordgåden er en stor forgrening af´muligheder og mistanker, hvilket gør at der aldrig er nogen oplagt morder og heller ikke noget oplagt alibi for de implicerede. Dette giver en spændingsfyldt og flot fortalt handling, der fint suppleres af et dystert undeliggende lydspor. Dog bliver "From Hell", næsten som man kan forvente af en Hollywoodproduktion, romantiseret en anelse. Der opstå¨r naturligvis en kærlighedsaffære imellem kriminalinspektør Abberline og hans hjælpende hånd, luderen Mary Kelly. Samtidig følger man en flot iscenesat begravelse af en af de myrdede ludere. Ikke særligt sandsynligt i de virkelige 1880'ere, da luderne ingen penge havde og der nok næppe ville være andre til at betale for begravelsen.

Men det er små skampletter, der ellers ikke ødelægger indtrykket af en fin og meget atypisk Hollywoodproduktion, der iøvrigt også virker utroligt stærkt på den tekniske side. Brugen af de psykedeliske farver og ultratætte nærbilleder, giver en fortættet og meget dyster stemning, der sidder lige i øjet, så nakkehårene må stritte på enhver, der ser denne film på en mørk aften.
Iøvrigt er det dejligt at se skuespil så veloplagt, som det leveres af Johnny Depp og Ian Holm, som også klarede det udemærket som Bilbo Sækker i Ringenes Herre.

Ud over den næsten 2 timer lange film, er de 2 DVD'er sprængfyldt med ekstramateriale. Der er 21 slettede scener, der ikke fik lov at være med i den endelige film. Flere af disse scener, kan det undre, ikke er med. Der er kommentarer fra Robbie Coltrane, manuskriptforfatteren Rafael Yglesias og fotografen Peter Demming. Der er en dokumentar om de mordmistænkte i den virkelige historie. Der er interview med instruktøren omkring bogen "From Hell" af Alan Moore og Eddie Campbell, som filmen er baseret på. Der er en "A View From Hell" featurette og sidst men ikke mindst er der en dokumentar om Absinths virkning og historie?! En kollektion der giver intet mindre en 5 stjerner.

Titel: From Hell
Original Titel: From Hell
Premieredato: 23. juli 2002