Fruits Basket Vol. 1

15. maj 2006 af Michael Panduro

Fruits Basket Vol. 1 billede

Hæsblæsende og til tider hylende morsom romantisk komediefabel om skolepigen Tohru og hendes forvandlende venner

”Fruits Basket” er klassisk, japansk anime af den slags der desværre ikke kommer for meget af herhjemme. En nuttet blanding af følelsesladet melodrama og superfjollet, romantisk komedie med teenagepiger som central målgruppe men universel appel.
Historien handler om den forældreløse skolepige Tohru. Efter morens tragiske død har den evigt optimistiske pige boet i et telt i skoven hvor hun drømmer om morens eventyrlige fortællinger om stjernesystemets 13 fabeldyr og dagligt arbejder hårdt for at betale sin skolegang. En dag støder hun dog på skolens sky, men storcharmerende pigeidol, Yuki Soma. Da Yuki og hans fætter Shigeru opdager Tohru strenge kår og hendes telt oven i købet bliver begravet i en lavine, foreslår de to at hun flytter ind hos dem som husholderske. Inden længe dukker en tredje, hidsige fætter, Kyo, op og Tohru bliver langsomt indlemmet i den mystiske verden som familien Soma lever i. De tre fætre – og resten af deres familie i øvrigt – lever nemlig under en ældgammel forbandelse. En forbandelse der straks forvandler dem til dyr hvis de udviser svaghed eller bliver omfavnet af en person af modsat køn.

Mange forviklinger følger naturligvis mens vor kære Tohru forsøger at tilpasse sig sit nye liv hos den særegne familie. På skolen hjælper hun både den androgyne Yuki og harske Kyo med at falde til hos de ”almindelige” studerende. Almindelige er måske så meget sagt i en skole der både byder på psykotiske fanklubber, voldelige piger og folk med telepatiske evner. I hjemmet får hun ligeledes sat lidt orden i tingene hos de glubske drenge, der råber, griner og udnytter enhver mulighed for at angribe hinanden, alt imens hun stille og roligt bliver mere og mere interesseret i den stille Yuki. Alt dette kan måske lyde malplaceret og usammenhængende, men med typisk, svært forståelig japansk lethed vikles alle trådene sammen i en historie der på en eller anden måde giver mening.

Udover den noget anderledes ”Love Hina” har vi ikke rigtig tidligere stiftet bekendtskab med disse, mere romantiske sider af anime-traditionen, så med mindre man er lidt garvet kan formsproget måske virke både hidsigt og til tider ganske uforståeligt. Det er dog blot et spørgsmål om at læne sig tilbage og lade sig rive med på ”Fruits Basket”s hæsblæsende eventyr. Allerede efter første afsnit er serien nemlig svær at lægge fra sig og man tager sig selv i at ræse højt leende igennem denne første skive.

Ud over de fire første afsnit i serien, med originalt, japanske lydspor, bydes der på nogle karakterbeskrivelser og en 25 minutter lang og ganske sjov bag kameraet-featurette. Dokumentaren er japansk og foregår i et rasende tempo, desværre med nogle skrækkeligt dårlige, engelske undertekster. Interesserer man sig for serien er der dog masser af ekstra underholdning her.

Det høje tempo og den velfungerende historie, der både giver plads til drama, romantik og ballade gør at jeg på det varmeste vil anbefale ”Fruits Basket” både til alle der i forvejen kan lide den japanske anime-tradition og til nye rotter i faget.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Pan Vision.

Titel: Fruits Basket Vol. 1