Fulltime Killer (VHS)

29. januar 2004 af Jesper Hintze Vildbrad

Fulltime Killer (VHS) billede

En Hong-Kong b-films pastiche hvor to rivaliserende lejemordere, med samme arbejdsgiver, er på kollisionskurs overfor den anden, men også politiet træder i deres blodige spor.

O (Takashi Sorimachi) er den stille og “eftertænksomme” type, der som lejemorder, lever et liv på en dækadresse med en kikkert til sin lejlighed, i evig frygt for selv at løbe kuglens bane. Hans ene rengøringspige er blevet ryttet af vejen af folk der vi ham til livs. Nu har han fået en ny, Chin (Kelly Lin), der også arbejder i en videoforretning. Hun søger spænding, kommer fra landet, og et jobbet i videobutikken gør tilsyneladende en forskel. Men en dag bliver det endnu mere spændende, da en kunde dukker op, iført pap,aske af en af de amerikasnke præsidenter. Hver dag en ny maske, og Chin bliver tiltrukket af denne “generte” kunde. Så en dag invitere han hende i biografen, og midt under forestilling falder masken. Tok (Andy Lau), kort og godt, også fulltime killer, holder af actionfilm, og erden udfarne type. Tok skjuler intet og Chin må gøre op om hun, vil være kæreste med en morder. Og uden at vide det er hun nu blevet bindeleddet imellem de to rivaliserende, dene ene effektfuld og uden de store secner, den anden efterladende nok til et helt rengøringshold, med sin blandt andet store forkærlighed for håndgranater. Imellemtiden begynder politiet at optrappe de mange mord og finde forbindelserne. Mord der er blevet bågået i Singapore, Taiwan, Machau, Thailand m.fl. Anført af Lee (Simon Yam) bliver blodet mere og mere friskt. Det endelige opgør nærmer sig, og en masse må lade livet undervejs.

En typisk Hong-Kong action film, hvor slagscenerne er i linsens søgelys. Der er flotte kampscene sekvenser undervejs. Skuespillet er også i takt med denne lidt b-films præget sag, stikker specielt Simon Yams skuespilstalenter op, ellers er det som forventet udemærket og heller ikke mere. Hele filmen knækker ved handlingen, som er temmelig banal, og rodet i sin fortælle struktur, der er en del flashback, som ikke virker konsekvente, men er nærmest klippet ind hid og did. Men som b-film, har den en kitchet stil, og vil sikkert blive vel modtaget af de trofaste fans indenfor genren.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Fulltime Killer
Original Titel: Chuen jik sat sau