Gamle Slyngler (DVD)

30. januar 2002 af Claus Larsen

Gamle Slyngler (DVD) billede

Hvordan ser verden ud, når fire wise guys har lagt våbnene på hylden og skiftet dem ud med gigtpiller. Denne komedie vil bevise, at er man en gang wise guy, er man altid wise guy. Bare ikke så hurtig.

De gamle slynger er en gruppe pensionerede wise guys fra New Jersey, der nu nyder deres otium i Miami. Gruppens leder Bobby (Richard Dreyfuss) bedriver lidt chaufførarbejde ud over at søge efter sin datter. Den hidsige Joey “Bats” (Burt Reynolds) har prøvet at blive fyret fra alle Burger King-restauranterne i byen. Den betænksomme charmør Tony “Mouth” (Seymour Cassel) er prøvekanin på en danseskole, hvor kvinderne sidder i kø for en rumba. Som fjerdemand har vi den knapt så kvikke Bricks (Dan Hedaya), der arbejder med at gøre lig i stand på et kapel, hvilket han opfatter som stor kunst.

Men livet er ikke, hvad det har været for de gamle slyngler. Det billige hotel de har lejet sig ind på, er ved at blive lavet om til nye smarte ejerlejligheder til unge fremadstormende pengefolk p.g.a. hotellets beliggenhed ved havet. For at undgå renoveringen beslutter de fire sig for at stjæle et lig fra kapellet, hvor Bricks arbejder, for derefter at fingerere et mord ved at blæse knoppen af den døde stakkel. Man bruger liget af en gammel senil mand, der er blevet fundet i vandkanten. Det viser sig at være at faderen til byens mægtigste narkobaron. Helvede er ved at bryde løs, men kan afhjælpes ved at gruppen holder tæt. Selvfølgelig glipper det også, idet vores fåmælte loverboy efter en erotisk seance med stripteasedanserinden Ferris (Jennifer Tilly) sludrer løs om alverdens ting inklusiv den lille hændelse med narkogangsterens far. Nu sidder Ferris med de bedste kort på hånden og kan måske udnytte dem til at få de fire wise guys til at tage erhvervet op igen og knalde endnu en person. Selve efterforskningen på det opsatte mord på oldingen står Olivia Neal (Carrie-Anne Moss) for. Måske leder hun også efter mere end bare en morder?

Det må sige at være et drømmecast med ikke færre end i hvert fald fire Oscarnominerede skuespillere. Og de formår også at holde et lidt tyndt manuskript i live. Det tager dog sin tid at komme igang, og vi skal lige have overstået den værste af alle platheder, nemlig den overdimensionerede prut Bats slår i begyndelsen af filmen. Amerikanere synes at prutter er noget af det sjoveste og mest pinagtige, man kan komme ud for. Derfor er den selvfølgelig en bestanddel i komedien. Det er faktisk først når den pragtfulde Jennifer Tilly (Oscarnomineret for sin rolle som Olive Neal (er der mon referencer til denne film?) i Woody Allens “Bullets over Broadway”) dukker op, at der bringes lidt kulør i kinderne på de fire venner. De får ligesom noget at leve for igen.

Selv om det er en kende forudsigeligt, skal jeg da være et skarn, hvis jeg påstår, at jeg ikke grinede under filmen. For at understrege hvor gamle de fire gutter er, har instruktøren lagt meget vægt på deres gigt, impotens og dårlige hjerter (Burt Reynolds skal genoplives to gange). Min favorit er der, hvor man vil understrege Bobbys prostata, hvorfor han tager en stor fransk litteraturklassiker (undertegnede mener at der er Les Miserables) med toilettet for at tage en tissetår. Men der er langt mellem snapsene og mange af de mindre roller virker lidt hysteriske. Det gælder fx Miguel Sandoval i rollen som den store narkobaron, der har de mest uduelige folk omkring sig. Både Burt Reynolds og Richard Dreyfuss spiller okay, som det hedder, men fortjener klart at få roller, der er vanskeligere i stil med dem de havde i hhv. “Boogie Nights” og “Mr. Holland’s Opus”, som de også blev Oscarnominreret for.

Jennifer Tilly er dog et lyspunkt i sig selv. Undertegnede indrømmer at en lille forelskelse var under vejs. Filmen er jeg til gengæld ikke forelsket i, og DVD-udgavens ekstra materiale begrænser sig til en 20 minutter lang (for lang) “Behind-the-Scene-film”, der viser diverse skuespilleres kommentarer til deres “nok-så-fremragende-kollegaer”, som “jeg-har-været-meget-stolt-af-at-arbejde-sammen-med”. Det runger hult og er faktisk også lidt kedeligt. Derfor får ekstramaterialet kun 1 stjerne.

Er man til gangsterfilm med lidt pæn amerikansk humor, så er “Gamle Slyngler” tiden og pengene værd”. Leder man efter substans, så skal man nok søge efter en rigtig gangsterfilm, som amerikanerne trods alt stadig er verdensmester i at producere.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Gamle Slyngler
Original Titel: The Crew