Gensyn med Brideshead.

16. februar 2006 af Henrik Andersen

Gensyn med Brideshead. billede

Britisk dramaserie i 11 afsnit, efter Evelyn Waughs klassiske roman. Jeremy Irons og Anthony Andrews, er begge fantastiske i deres roller.

Denne store og klassiske Britiske Tv-produktion er nu endelig at finde på DVD. Alle 11 afsnit fordelt på 5 disc.

Historien om det store gensyn med Brideshead begynder i vinteren 1944. Charles Ryder (Jeremy Irons) er officer i den britiske hær. Endnu engang er soldaterne på march. Deres mål er hemmeligt, men da dagen gryr, ser Charles godset Brideshead foran sig. 'Jeg havde været der før. Jeg viste alt om det.' Siger Ryder til sig selv. Her har han tilbragt den mest lykkelige tid og de mest smertefulde dage i sin ungdom. Her trådte han første gang ind i en ny og strålende verden og blev dybt betaget af en familie, og ikke mindst af den unge , smukke og rige Sebastian Flyte. Gensynet med Brideshead bringer det hele tilbage. Herefter er alle 11 afsnit et tilbageblik til Ryders unge år og de gyldne stunder han tilbragte på godset, og de mange mennesker han mødte der.
På Oxford møder Charles den charmerende Sebastian Flyte ( Anthony Andrews ), der er berømt for 'sin skønhed, som var betagende, og sin excentriske opførsel, som syntes uden grænser.' I de tilbageblik, som melder sig i Charles' bittersøde erindringer, holder Sebastian lange, champagne-inspirerede frokoster på sit værelse og bærer, som et synligt udslag af sin barnlige excentricitet, altid rundt på en bamse ved navn Aloysius. Charles og Sebastian bliver venner - sandsynligvis også elskere, selv om det aldrig direkte vises i serien ( eller i bogen ). Deres venskab skildres så stærkt og med en spirende og pirrende seksualitet, der hele tiden emmer og gløder under overfladen.
Charles bliver snart forelsket i hele Flyte-familien og bliver for en tid nærmest betragtet som en søn af huset. Hans egen far (John Gielgud) er følelsesmæssigt tilknappet, spartansk og streng, og Sebastians familie bliver derfor en åbenbaring af varme og åbenhed for Charles. Nu følger en tid mere lykkefuld og forførende, end Charles nogensinde har kunnet forestille sig. Lange, solbeskinnede dage, mens han sammen med Sebastian udforsker Brideshead. Middage, samvær, rejser, alt er spundet ind i Sebastians ukonventionelle skønhed og magiske tiltrækning.

Men selvfølgelig må det gå galt. Fortryllelsen kan ikke holde familiens mange skygger borte. Familien bekender sig – som forfatteren Waugh også gjorde - til katolicismen, og i Lady Marchmains (Claire Bloom) øjne er alle mennesker gode. Derfor nægter hun at se andet, og heraf udspringer en stor del af familiens tragedie. Lord Marchmains (Laurence Olivier) kærlighed er vendt til had, og han har slået sig ned i Venedig sammen med sin elskerinde Cara (Stephane Audran). Sebastians smukke søster Julia (Diana Quick), for hvem verden ligger åben, gifter sig med en grov og stupid politiker. Og Sebastian går til grunde i alkohol, og blandt andet på grund af alt dette forfald gifter Charles sig. Men det bliver et glædesløst og kærlighedsløst ægteskab.
Ti år senere er Charles på vej til New York sammen med sin kone. Om bord på den store oceandamper ser han Julia. Skibet kommer ud i en voldsom storm, og under uvejrets rasen lader Charles sig atter forføre af den gammelkendte, uimodståelige charme.

'Gensyn med Brideshead' er et af de sjældne tilfælde, hvor et klassisk værk, Evelyn Waughs roman, er omsat til tv-produktion, som selv er blevet en klassiker. Med et budget på seks millioner pund er serien samtidig en af Englands dyreste produktioner. Og det kan man se. Slotte, måltider, fester, garderober, rejser, alt er så rigt og luksuriøst, som kun den gamle adel med århundreders traditioner og besiddelser bag sig kan frembyde.
'Gensyn med Brideshead' er en nostalgisk og medrivende smuk hyldest til en forgangen tid - til det britiske aristokratis sidste velmagtsdage i tiden mellem de to verdenskrige. Waugh skrev romanen under en orlov i 1944 - han gjorde krigstjeneste som officer - og med krigen som baggrund står hans erindringer om denne epoke særligt strålende og gylden. Og serien er tro mod romanen, den er en så nøjagtig genfortælling, som man overhovedet kan forestille sig.
Evelyn Waugh var en Engelsk forfatter og journalist. Efter udmelding af Oxford Universitet, kastede Waugh sig over journalistisk virksomhed. Indledte ligeledes et skønlitterært forfatterskab, som udmærkede sig ved skarp satire over den menneskelige tåbelighed. Debut 1928 med romanen Decline and Fall (da. Forfald og fald, 1945). Konverterede 1930 til katolicismen. Samme år udkom Vile Bodies (da. Syndige sjæle, 1945), herefter A Handful of Dust (1934, da. En håndfuld støv, 1942) og Scoop (1938, da. Godt stof, 1944). Disse bøger præges af sort humor og fanden-i-voldske og groteske scener, der beskriver kulturens forfald og forvirringen i et land i opløsning båret frem af tyvernes og tredivernes overfladiske intelligentsia og byernes opkomlinge. Den gamle aristokratiske overklasses materielle forfald og moralske depravering gøres ligeledes til genstand for sarkastisk og chokerende farce – en overklasse Waugh egentlig agtede højt og hvis degeneration han derfor kun kunne beklage. Dette tema gennemspilles ligeledes i hans mest populære roman Brideshead Revisited (1945, da. Gensyn med Brideshead, 1946), der også rummer en hyldest til den katolske tro.

'Gensyn med Brideshead' er ofte blevet kaldt en nøgleroman, selv om Evelyn Waugh selv afviste tanken: 'I am not I; thou art not he or she; they are not they.' Men der er umiskendelige lighedspunkter mellem Charles Ryders oplevelser og Waughs egne. Evelyn Waugh var af engelsk middelklasse. Han gjorde ligesom Charles tjeneste som officer under Anden Verdenskrig. Han havde studeret i Oxford, hvor han tilhørte de dekadente homoseksuelle og kunstneriske kredse. Han begyndte selv som maler, inden han blev forfatter. Han blev totalt betaget af en aristokratisk familie, var ven med broderen på Oxford, forelskede sig også i søsteren. Han blev ulykkeligt gift. Hans kone lå syg under en lang sørejse. Og han foretog rejser til kontinentet, Sydamerika og Afrika.
Oprindeligt spurgte produceren Derek Granger skuespilleren Anthony Andrews, om han ville spille rollen som Charles Ryder, men Anthony syntes, at han passede langt bedre til rollen som Sebastian Flyte. Jeremy Irons var ellers Granger's første valg til rollen som Sebastian, men de to skuespillere byttede altså roller.

Der går pt. rygter om at ægteparret Paul Bettany og Jennifer Connelly vil spille sammen i den nye version af det britiske TV-drama »Gensyn med Brideshead«.
Bettany stærkt opsat på at komme til at arbejde sammen med sin hustru igen. Parret mødtes under indspilningen af »Et smukt sind«, der indbragte Connelly en Oscar.
Beslutningen om at genfilmatisere af Evelyn Waughs klassiker er derfor som sendt fra himlen. Bettany og hans hustru er klar til at spille henholdsvis Charles Ryder og Julia Flyte. I versionen fra starten af 1980erne havde Jeremy Irons og Diana Quick disse roller.
Det er endnu ikke afgjort, hvem der skal overtage Anthony Andrews' gamle glansrolle som Sebastian Flyte. En rolle der bliver svær at gøre efter, da Andrews næsten smeltede sig ind i publikums erindring med hans pragtpræstation.
Jeremy Irons har for øvrigt udtalt at han ikke vil være med i denne nye omgang.

Brideshead Revisited blev i sin tid vist på Danmarks Radio med stor succes. Undertegnede sad selv klistret til skærmen dengang, selvom jeg nok ikke var helt gammel nok til at få det hele med. Den har heldigvis siden hen været genudsendt , og hver gang jeg ser den er gensynet en stor fornøjelse. Der er noget tidløst over historien og dens universelle temaer. Og ligesom i Visconti’s Døden i Venedig, er der her en seksuel spænding, der hele tiden ligger og pirrer under overfladen. Det er meget flot og følelsesladet fortalt. Dette skyldes dels det blændende gode manuskript og dels de fantastiske præstationer, henholdsvis Jeremy Irons og Anthony Andrews levere. De brænder begge igennem skærmen og efterlader tilskueren betaget og fascineret, og måske en lille smule forelsket. Dette var Jeremy Irons store gennembrud til fim/Tv mediet og der er ingen tvivl om, at den vil han aldrig blive glemt for.
Selvom historien bliver fortalt som et flashback i Charles hukommelse så bliver det aldrig forvirrende og rodet. Lige modsat giver det mening, at lade en tydelig berørt Charles tænke tilbage på en tid der var, og som aldrig vender tilbage. Historien bliver heler aldrig for sentimental, og jeg kan kun anbefale at man straks det er muligt ser eller genser dette britiske mesterværk, der endnu engang slår fast af englænderne er mestre i at producere Tv-serier.

Ekstramateriale:

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne udgivelse.

Filmen er venligst udlånt af SF-Film.