German Angst

30. december 2015 af Henrik Andersen

German Angst billede

German Angst består af 3 små historier skabt af 3 af Tysklands undergrunds filmskabere. Filmens tagline er: Three German Tales of Love, Sex and Death in Berlin. Den indeholder til fulde det den lover, og kender man nogle af skaberne bag, er man I forvejen godt klar over, at den her film bestemt ikke er for alle. Men vil man for en stund rykkes rundt, og føler man, at man er klar til en omgang grufuld og grafisk horror og lidt stof til eftertanke, er det her filmen du har ventet på.

Den 1 film i German Angst hedder Final Girl og er instrueret af Jörg Buttgereit. Som tilskuer vågner man op i en lille lejlighed i Berlin. Stille og roligt vågner en ung kvinde. Hun pusler om sin hamster, imens hun langsomt står op til en ny dag. Det viser sig, at inde i soveværelset har hun bundet en mand til sengen, og snart foretager hun en kastration på ham, hvorefter hun henter den elektriske brød sav. Hvem er manden, og hvad har han gjort, siden han har gjort sig fortjent til denne behandling.

Den 2. film i German Angst hedder Make A Wish, og er instrueret af Michal Kosakowski. Et stumt par fjoller rundt i et af Berlins mange nedrivningsparate højhuse. Manden viser sin kæreste en gammel amulet, og fortæller en historie fra hans barndom i Polen, hvor denne havde en magisk indvirkning. Hans familie blev angrebet af Tyskerne, men Amuletten har den virkning, at den kan få 2 sjæle til at bytte krop, og derfor fik angrebet en knap så katastrofal udgang, eller gjorde det? Pludselig bliver de 2 elskende selv overmandet af en gruppe Tyske Hooligans, og snart er det dem, der bliver tortureret. Midt i det voldsomme inferno der med sikkerhed har døden som udgang, vælger pigen at bruge amuletten til et sidste ønske.

Den 3 film i German Angst hedder Alrune og er instrueret af Andreas Marschall. En af Berlins dygtigste fotografer bliver indfanget i et net af vovet sex og morbide fantasier, da han møder den forførende Kira og hendes herre Petrus. Snart har han sagt ja, til mere end han kan gabe over, og nu er det ikke nemt for ham at melde sig ud af den hemmelige og på en gang skræmmende og fascinerende klub, han har meldt sig ind i. Nydelser når nye højder, men alt har sin pris.

De 3 herrer Buttgereit, Kosakowski og Marschall mødte hinanden til diverse film festivaller og ville gerne lave noget sammen, og over en årrække blev der samlet penge ind via et Kickstarter projekt, og resultatet blev så German Angst. De har alle 3 flere film bag sig, og hver især et navn i film undergrunds miljøet. Mest kendt er nok Jörg Buttgereit der har lavet kultfilmene Nekromantik 1 og 2, Schramm og Der Todesking. Alle film der verden over har fået folk til både at udvandre i afsky, og politiet til at træde til og konfiskere filmstrimlerne. Men samtidig har de også fået folk til at rejse sig og klappe i hænderne, over hvor modige og fandenivoldske de er. Mesterværker siger nogen, og dejligt er det igen at se noget fra hans side.

German Angst levere varen, og her er ikke kun tale om hardcore vold, død og ødelæggelse. Der er spændende tanker bag alle de 3 historier, og netop dette gør at de helt sikkert tåler et gensyn eller 3. Med Final Girl beviser Buttgereit at han stadigvæk mestre at fortælle en spændende historie, der nu også viser en mere moden instruktør, hvilket bestemt ikke gør filmen mindre skræmmende og foruroligende. Final Girl er en film med flere lag, der med sikkerhed er bedre 2. gang den ses. Make A Wish trækker grufulde paralleller fra 2. verdenskrig op til nutiden, hvor vold og fremmedhad desværre stadigvæk er en stor del af verden. Det gør ondt at se og tænke over, og netop at man kommer til at tænke over det, er filmens styrke. Den sidste film Alrune er mesterligt fortalt, og man kommer både til at tænke på Polanski, og Cronenberg undervejs i denne fordrejende, mystiske og fascinerende fortælling om gamle væsner og urkræfter, der kan give den ultimative seksuelle nydelse. Det er skræmmende og smukt fortalt, og historien sidder i ens tanker længe efter.

Alt i alt 3 vellykkede historier på hver deres måde, og hvis du syntes om German Angst, og har mod på mere fra de 3 instruktører, bør du opsøge deres bagkatalog. Men det er på eget ansvar. Jeg siger det bare!

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale på denne ellers fine udgivelse fra AWE. Et kort slideshow med spændende billeder fra produktionen, filmens trailer og et trailershow med andre udgivelser fra AWE.

Filmen er i dens oprindelige Widescreen format, og lyden kan nydes i Engelsk og Tysk Dolby Digital 5.1