Glimt

4. april 2007 af Søren Rasmussen

Glimt billede

Et glimt af en ond familieskæbne

Den unge medicinstuderende Morten mister sin kæreste under mystiske omstændigheder. Hans japanske kæreste dør i deres fælles lejlighed mens Morten er til stede, men han husker intet. Morten vågner fra bevidstløshed og finder hende, til sin store rædsel, død i badekaret. Nu prøver han at komme sig over hendes død men mystiske ting begynder at ske omkring ham. Kæresten har en mystisk fortid og Morten finder også ud af at hans egen familiehistorie ikke er helt så ligetil som han troede. Langsomt omgives Morten af mørke, ondskabsfulde kræfter. Eller er det hans forstand som måske er ved at give efter for sorgen.

Fuldfartfilm er et nyt selskab lavet af film-freaks for at producere og distribuere low-budget spillefilm. Glimt er gruppens første udgivelse og er lavet på den sølle sum af 25.000 kroner. Genre-inspirationen er tydeligvis japansk og gyset er psykologisk. Glimt er skrevet, instrueret og produceret af Nicolas Russel Bennetzen og om det så er et navn vi bør kigge efter i fremtiden, det må vise sig.

Glimt giver overordnet det usikre indtryk af en meget lang eksamensproduktion fra et medievidenskabs, filmstudie eller lignende. Jeg har selv afsluttet sådan et studie og kender stilen. Glimt passer godt ind der og ville nok score en høj eksamenskarakter. Men som en salgsfilm er det bare ikke godt nok. Kamera kvaliteten er helt tydeligt ikke professionel. Indstillinger og billedsnit mangler lige det ekstra niveau for at være i orden. Glimt indeholder oven i købet noget så sjældent som de såkaldte ”idiotklip”. Noget der ellers er et absolut no-no blandt filmskabere. Skuespil og dialog har også den tæerkrummende følelse af dilettant teater, men under omstændighederne bør man vel tilgive det. Fuldfartfilm har helt klart læst bogen om at lave film, men de mangler reelt at få fornemmelsen for det. Jeg håber at de finder den for konceptet bag Fuldfartfilm er fedt, og mine varmeste ønsker følger dem. I denne omgang må jeg dog sige at Glimt kun er interessant hvis man finder interesse for eksperimentet eller er MEGET åben for nye anderledes oplevelser. Glimt kan ikke stå på egne ben og kan kun ses i et positivt lys fordi det er et amatør eksperiment.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: FuldFartFilm.

Titel: Glimt
Original Titel: Glimt
Premieredato: 15. marts 2007
Instruktør: Nicolas Russel Bennetzen
Skuespillere: Elias Eliot, Sophie Jørgensen, Jesper Aagaard Placing, Birgitte Clauson-Kaas, Hakim Harder, Maria Carmen Lindegaard, Jens Ingemann Pedersen, Evy Carstens, Hans Due-Boje, Max Brofelt, Siggy Norreen
Spilletid: 108 min.
Selskab: Fuldfartfilm