Gossip Girl - Sæson 3

11. december 2010 af Julie Klausen

Gossip Girl - Sæson 3 billede

You know you love me. XOXO, Gossip Girl.

Endnu en sæson i hælene på Serena, Dan, Blaire, Nate, og alle de andre er begyndt, og den er begyndt med et brag. Blaire og Chuck forsøger at indrette sig efter at de nu er et par, og på samme tid må Blair sande, at hun nu må kæmpe en kamp for at bevare titlen som ”Queen Bee”, nu da Jenny er begyndt at gå efter samme titel. Serena kommer tilbage fra Europa og Dan begynder at date Olivia, en ny pige der begynder på NYU sammen med vores hovedroller, og som i øvrigt også lige er filmskuespillerinde. Også Vanessa og Dans venskab når nye højder som serien skrider frem, og intriger er der selvfølgelig heller ikke mangel på. Alt i alt en sæson fyldt med pigefnidder, forelskelse på kryds og tværs, kærestesorger og selvfølgelig – drama drama drama.

Selvom dette nu er tredje sæson af en serie, der i bund og grund ikke skiller sig meget ud fra de serier vi allerede kender med samme tema (ungdom), deriblandt f.eks. Beverly Hills 90210, så formår ”Gossip Girl” stadig at fange vores interesse, og holde på den. Den flabede ’Gossip Girl’s introduktions tale som seriens afsnit gang på gang bliver skudt i gang med, har stadig samme spydige og flabede undertone, og det er måske lige præcis den der er med til at holde os til ilden. Ved starten og slutningen af hvert afsnit, lægger vi øre til den lille stemme på ny kan give os den nyeste sladder – og vi elsker jo alle sladder.
Sæsonen byder på en masse spændende twists og længe ventede handlinger, men også på en hel del forudsigelighed. Dans og Vanessas forhold har længe været under lup, og det har kun været et spørgsmål om tid før der måtte ske noget der. Det kan virke som et forsøg på at trække tiden ud, at det har taget så lang tid for de to at finde sammen, men på den anden side er det jo det gode ved serier som denne – at vi kan sidde og håbe eller frygte at visse ting vil ske. Hvis man kan sidde med ønsker omkring en serie, må det betyde, at du føler du har et forhold til seriens karakterer – og det er jo lige præcis det, de fleste producenter går efter.
Serien har ikke tabt pusten her i tredje sæson, men vi trænger til en drastisk ændring, hvis den skal kunne overleve en sæson til. Dette skyldes måske at vi trænger til at finde tilbage til rødderne. Seriens fokus lå oprindeligt på overklasselivet, hvilket måske ikke er det primære fokus længere. Serien skal passe på ikke at pille for meget ved stilen den egentligt er bygget op efter. Dette betyder selvfølgelig ikke, at der ikke er plads til lidt ekstra drama eller uforudsigelighed, men dette bør gøres inden for de rammer seriens grundlag blev lagt på. At serien fortæller om overklasseløgene og deres problemer, er netop hvad der gør denne serie unik, i forhold til alle de andre ungdomsserier – så det ville da være ærgerligt at bevæge sig for langt væk fra den angrebsvinkel.
Serien byder i denne omgang på en masse spændende gæsteoptrædener, og også selveste Tyra Banks gør et visit.
Sæsonen består af 22 episoder, og hver episode varer ca. 45 minutter. Sæson 3 indeholder følgende episoder:

1. Reversals of Fortune