Half Nelson

15. december 2007 af Kristian Jensen

Half Nelson billede

Under overfladen…

Dan Dunne (Ryan Gosling) er på overfladen den perfekte historielærer og basketball træner: engageret, menneskelig og hjertevarm. Men under overfladen er Dunne en mand i dyb krise. Et heftigt stofmisbrug har efterhånden overtaget hans liv, og Dunne er på vej ud hvor han ikke længere kan bunde. Da Dunne i en rus mere eller mindre er besvimet på et toilet, bliver han fundet af en af hans elever, den 13årige Drey (Shareeka Epps). Den unge pige holder på hendes lærers hemmelighed, hvilket bliver begyndelsen på et finurligt venskab mellem de to. Drey har nemlig også en hel del problemer. Hendes bror sidder i spjældet og hendes far er mere eller mindre forsvundet ud af familien. Dreys mor er, på grund af sit arbejde, stort set aldrig hjemme, så den unge pige er overladt til sig selv i et kvarter fyldt med narkotika og kriminalitet.

Med ”Half Nelson” fik Ryan Fleck sin debut som spillefilmsinstruktør, og man må sige, at han gjort et strålende stykke arbejde. Filmen bliver smukt fortalt i et roligt tempo, med de to hovedroller som omdrejningspunktet. I ”Half Nelson” dykker Fleck ned i menneskesindets mørkeste afkroge, og hiver en hjertevarm fortælling frem i lyset, der uden dikkedarer fortæller en historie om to menneskers kamp med livets store problemer. Resultatet er blevet en ovenud smuk film, der fortæller en aldeles livsbekræftende og hjertelig historie, der varmer helt ind i kroppens inderste.
De to hovedroller spilles overlegent at Ryan Gosling og debutanten Shareeka Epps. Gosling har tidligere gjort sig bemærket som ung nazist i filmen ”The Beliver” fra 2001 og som psykisk syg i filmen ”Stay” (2005). Men med ”Half Nelson” beviser Gosling, at han er en af det helt store stjernehåb i Hollywood. Gosling modtog da også en yderst velfortjent Oscarnomination ved dette års filmfest i Hollywood. Shareeka Epps spiller flot op til Gosling i rollen som den handlekraftige Drey, og sammen med Gosling udgør hun selve filmens kerne. Scenerne mellem Gosling og Epps er helt forrygende, og man er ikke et sekund i tvivl om, at man er vidne til stor skuespilkunst.

”Half Nelson” er et af de her små filmiske mirakler, man så sjældent får muligheden for at opleve. Filmen er varm og kærlig, samtidig med at den hiver menneskets skyggesider helt frem i lyset. Det er vanvittig smukt og utrolig rørende. ”Half Nelson” er en stærk kandidat til titlen som et af dette års bedste film.

Der er ikke noget ekstramateriale til "Half Nelson"

Sandrew Metronome.

Titel: Half Nelson