Harsh Times

10. juli 2007 af Kristian Jensen

Harsh Times  billede

Testosteron-fyldt action-thriller af manden bag ”Training Day” og ”Dark Blue”

David Ayer stod bag manuskriptet til den Oscarvindende ”Training Day” (2001) og den glimrende ”Dark Blue” (2002). Med ”Harsh Times” får Ayer sin debut som filminstruktør. Det er der kommet en intens og hårdtpumpet thriller ud af.

”Harsh Times” begynder da ekssoldaten Jim Davis (Christian Bale) vender tilbage til LA efter længere tids udstationering i Irak. Davis er plaget af mareridt om begivenhederne i det krigshærgede land, men håbet om et bedre liv holder ham i gang. Davis er sikker på at drømmejobbet hos LAs politistyrke, vil rette hans liv op igen. Men jobbet bliver ikke til noget, og Davis kommer længere og længere ud i ekstremerne. Vold, røverier og misbrug bliver hurtigt en del af hans hverdag. Sammen med hans bedste ven, Mike Alonzo (Freddy Rodríguez) cruiser Davis rundt i LAs berygtede kvarter, South Central, på jagt efter det næste adrenalin-kick. De to venner kommer til sidst så langt ud, at grænsen mellem rigtigt og forkert bliver mere og mere udvisket.

”Harsh Times” er som sagt instruktørdebut for David Ayer, og man må sige at resultatet er ganske underholdende. Ayer har ligeledes skrevet manuskriptet til filmen, og det ses tydeligt. Miljøet er det samme som i ”Training Day”. Den brutale side af englenes by, LA bliver hevet frem i lyset og smækket lige op i ansigtet på tilskueren. Replikkerne flyver gennem luften i højt tempo, og det er bestemt ikke kedeligt. Desværre overspiller Christian Bale sin rolle som Jim Davis en smule, hvilket i sidste ende betyder, at hans karakter bliver en anelse karikeret. Jeg havde ærlig talt forventet lidt mere af Bale, efter hans glimrende præstationer i film som ”Batman Begins” (2005) og ”The Prestige” (2006). Til gengæld leverer Freddy Rodríguez og Eva Longoria to pragtpræstationer i rollerne som Mike Alonzo og hans kæreste Sylvia. Rodríguez viser stort talent som Alonzo, og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi kommer til at se meget mere til ham i fremtiden. Eva Longoria beviser, at hun kan langt mere end bare at spille en desperat husmor i tv-serien af samme navn.

Alt i alt er ”Harsh Times” en spændende oplevelse. David Ayers karakterer er interessante og frem for alt realistiske. Desværre mangler filmen det drive, som gjorde ”Training Day” og ”Dark Blue” til små filmperler. Jeg kedede mig bestemt ikke, da jeg så ”Harsh Times”, men en gang i mellem savnede jeg noget konsekvens i historien. De to karakterer Jim Davis og Mike Alonzo vælter rundt i LAs gader og spreder død og ødelæggelse, uden at det har nogen konsekvens som sådan. I ”Training Day” og ”Dark Blue” fik karakterernes gerninger en endegyldig konsekvens i sidste ende. Men i ”Harsh Times” udebliver den endegyldige konsekvens, og slutningen kommer derfor til at virke en anelse flad.
Men når det så er sagt, så er ”Harsh Times” en absolut seværdig filmoplevelse, især hvis man kunne lide de førnævnte film. Historien er god og skuespillet er godt. Alt i alt en virkelig flot instruktørdebut for David Ayer.

Billede: 16:9 Anamorphic 1:1.85
Lyd: Dolby Digital 5.1
Filmen er tekstet på: Dansk, svensk, norsk og finsk.