Herbie-For Fuld Udblæsning.

18. august 2005 af Henrik Andersen

Herbie-For Fuld Udblæsning. billede

Maggie elsker biler og drømmer om at at køre løb.Da hun møder en gammel folkevogn, indvilliger hendes far i at give hende den.Inden længe må Maggie erfare,at det ikke er en helt almindelig folkevogn.

Den noget skrammede og lidt rustne Folkevogns-boble bliver reddet fra at ende som skrot af Maggie Peyton ( Lindsay lohan ). Hun er ikke hvem som helst, men datter af stockcar-legenden Ray Peyton ( Michael Keaton ). Hun har egentlig lovet sin far aldrig nogensinde igen at køre gadeløb, men Herbie har sin egen vilje og en yderst veludviklet humoristisk sans. Snart er Maggie bag rattet i et vildt ræs, hvor hun overraskende besejrer stockcar-stjernen Trip Murphy ( Matt Dillon ). Og selv om Maggie har andre planer, så er Trip ikke en mand, der lader sådan en plet sidde på sin ære. Han udtænker en snedig plan for at lokke den specielle folkevogn fra Maggie, så han personligt kan tage sig af den, en gang for alle. Selvom det lykkedes i første omgang, så er Herbie ikke sådan at kører af banen og snart er han og Maggie igen kørerklar, denne gang i det store Nascar løb, hvor også Trip deltager. Det kommer bestemt ikke til at gå stille for sig, når Herbie sætter alle tricks ind for at kører Maggie til sejer i det benhårde løb.

Den uforlignelige Herbie - the Love Bug - vender tilbage til det hvide lærred med Lindsay Lohan bag rattet som Maggie. Hun skal lære en ting eller to om biler og en hel masse om livet, før hun og Herbie sammen viser, hvad de kan. Der bliver masser af hvinende dæk, brændt gummi og morsomme løjer når de to slår sig løs.

Den skøre folkevogn, Herbie fik sin spillefilmsdebut i 1969 i Robert Stevensons The Love Bug. En fremragende familiefilm der fik stor ros verden over. Den blev så populær at der fulgte 3 spillefilm efter om Herbies bedrifter: Herbie Rides Again 1974, Herbie Goes To Monte Carlo 1977 og Herbie Goes Banannas fra 1980. I 1997 blev det også til en Tv-film med Herbie. Nu skriver vi 2005 og Herbie er endnu engang på banen, og beviser at den gode gamle folkevogn stadigvæk holder olie.

Det var Disney der dengang i 1969 fik ideen til at lave en film om en bil med næsten menneskelig personlighed. Men de vidste ikke helt hvilke type bil det skulle være. Derfor fik de udenfor deres studie opstillet en masse forskellige bilmærker. Derefter skulle alt personalet hos Disney give deres bud på hvilke bil de helt ville se i en sådan rolle. Der gik ikke lang tid fr Disney lagde mærke til at alle lige skulle hen og røre og nærmest klappe den folkevogn der også var opstillet på pladsen, og pludselig var ingen i tvivl om at detvar den der skulle have hovederollen som den skøre folkevogn, Herbie.

I den nye Herbie film bruges der mange forskellige folkevogne til de forskellige strabadser den kære bil må igennem, og en af dem er faktisk den orginale fra debutfilmen fra 1969. Filmholdet fik at vide at den gamle folkevogn stadigvæk var i " live " og måtte på et større upsøgningsarbejde for at støve den op. De fandt den i fin stand hos dens ejer i Ohio. Han var naturligvis ikke meget for at sælge den velholdte og toptunede boble, men lod sig til sidst overtale, da han indså at de mange fans verden over havde krav på at møde deres gamle idol igen.

Lindsay Lohan, er en af Hollywoods nye stjernefrø der med raketfart har skudt sig ind på stjernehimlen. Hun har blandt andet medvirket i Freaky Friday med Jamie Lee Curtis 2003, Mean Girls 2004, og hendes første store spillefilm var Forældrefælden fra 1998. Hun har udover sine mange filmroler også en stor sangkarriere bag sig. Lindsay Lohan er utvivlsomt en af tidens hotteste teenageidoler og beviser i Herbie at hun er al omtalen værd.

Michael Keaton der spiller Maggies far Ray, er kendt for hans rolle som Batman i de to første Batmanfilm i den nyere serie med Tim Burton i instruktørstolen. En rolle han fik meget kretik for, både godt og skidt. Ellers har han medvirket i en række mere eller mindre spændende amerikanske komedier indtil han sidste år indspillede gyseren White Noise. I Herbie er Michael Keaton god som Maggies far. Rart at se den gamle Batman stadigvæk kan fylde selv en lille rolle solidt ud.

Matt Dillon spiller en fin skurkerolle som Racerkøren der ikke bryder sig om at blive trynet af en teenagepige og hendes folkevogn. Matt Dillon har efterhånden en lang filmkarriere bag sig og kan opleves i mange forskellige filmgenre. Blandt andet i To Die For, den erotiske thriller Wild Things og den fine komedie One Night At McCool's. I år har han fået meget fin omtale for hans rolle i storby-dramaet Crash.

De Danske Stemmer er af Sara Olsen som Maggie Peyton og endvidere ligger Peter Gantzler, Paw Henriksen, Thure Lindhart og en række andre danske skuespillere stemmer til filmens mange karaktere. De gør det ganske godt og den danske synkronisering bevirker helt sikkert at også de mindste kan få fornøjelse af den skøre folkevogn.

Herbie For Fuld Udblæsning er et kærligt gensyn med vores allle sammens skøre folkevogn. At den denne gang er blevet tunet lidt op i tempo, og har fået en historie anno 2005 klæder den udmærket. Der er også sket en stor udvikling med hensyn til speciel effekter siden de første Herbiefilm, og nu er der således mulighed fo at få den humoristiske folkevogn til at gøre alle mulige og umulige ting. Det kommer der mange spændende og ret vilde situationer ud af. Skuespillet er som det ofte er i denne slags film, men Michael Keaton og Matt Dillon højner standarden og levere nogle fine præstationer, selvom de selvfølgelig til tider er en smule overspillede og karikerede. Men det er nærmest stilen. Det var jo ikke ligefrem meget bedre i de gamle Herbie-film.
Lindsay Lohan er også god i rollen som Maggi Peyton, og hendes charme og ligefremhed passer fint ind i en film som denne, hvor det ikke er det store og dybe skuespil der skal bære historien.
Heldigvis har den nye film om Herbie bevaret noget af det gode gamle 70'er look der var så dejligt i de andre Herbiefilm. Dette markeres blandt andet i nogle skønne montager der viser hvordan Herbie bliver fikset op og venskabet imellem de 2 teenagerer udvikler sig imod ægte kærlighed. Der bruges flittigt split-screen og musikken understreger stilen og man nynner uvilkårligt med på nummre som Born To Be Wild og Jump.
Herbie for fuld udblæsning er helt klart et kig værd, også hvis man er fan af de gamle Folkevognsfilm. For Herbie besidder stadigvæk noget af den gode gamle magi den var så berømt for, og mon ikke denne nye film om den skøre folkevogn, vil være den første vi får at se i en ny række Herbiefilm.

Titel: Herbie-For Fuld Udblæsning.
Original Titel: Herbie-Fully Loaded
Premieredato: 19. august 2005