High Heels and Low Lifes

25. december 2001 af Jelena Durovic

High Heels and Low Lifes billede

Shannon og Frances overhører en samtale iblandt røvere 'in action' og beslutter sig for at forsøge at afpresse dem...

Shannon er sygeplejerske på et hospital i London, som bor sammen med sin meget optagede kæreste, som går for meget op i at aflytte andres mobiltelefoner til at være sammen med sin kæreste. Derfor tilbringer Shannon meget af sin tid sammen med sin amerikanske veninde Frances, som er en fattig skuespillerinde. På Shannons fødselsdag tager de to veninder sammen i byen for at fejre det, og da de vender tilbage, temmelig berusede, overhører de en telefonsamtale på Shannons kærestes udstyr. De to veninder hører en røver tale med sine medskyldige om et kup, som de er i gang med at begå, blot et par gader fra Shannons lejlighed. Shannon og Frances skriver telefonnummeret ned og tager ned på en politistation for at anmelde det. De bliver ikke taget seriøst af politibetjenten på arbejde, og da pigerne dagen efter finder ud af at røveriet lykkedes, får Frances den skøre idé at ringe til røverne og afpresse dem for de røvede penge. Røverne bliver naturligvis ikke begejstrede for opkaldet, og i stedet for at give Shannon og Frances de penge, som de forlanger, forsøger de at slå dem ihjel. Pigerne er ude og bunde, men de giver ikke op.

Mell Smith har instrueret ‘High Heels and Low Lifes’ som er en komedie ligesom mange andre af hans film. Han har samlet et hold af dygtige medarbejdere i dette projekt. Heriblandt er den mest kendte nok Minnie Driver, som spiller Shannon overbevisende. Hendes medspiller Mary McCormack, som spiller Frances, er ikke helt så kendt, da hun indtil ‘High Heels and Low Lifes’ mest har haft biroller i film. De fleste vil nok alligevel kunne genkende hende: hvis ikke pga. hendes talent for skuespil, hvilket hun så bestemt har, så nok pga. hendes kønne ansigt.
I birollerne som røverne i denne film ser vi også nogle udmærkede skuespillere men ikke nogen der skiller sig ud af mængden. Det skyldes måske deres opgave i filmen, hvor de spiller ubegavede forbrydere. Det er nærmest umuligt at tage dem seriøst, da de er så (for vores heltinder) belejligt dumme, at man tror de er taget ud af en børnefilm. Og den stil holder faktisk hele filmen igennem. Mange detaljer er nærmest som taget ud af Harry Potter, hvor den lille dreng, eller som her, to tøser, overvinder de onde forbrydere. Dette faktum gør filmen mindre egnet for voksne end jeg umiddelbart troede den var og mere børnevenlig. Filmens humor gør også at ‘High Heels and Low Lifes’ ikke er noget for dem, der søger en intelligent, dyb historie. Men den er rent faktisk sjov og kan anbefales hvis man er i humør til let underholdning.

Titel: High Heels and Low Lifes
Original Titel: High Heels and Low Lifes
Premieredato: 25. december 2001