At vokse op i 1950´erne, med den victorianske formel som metode for god skik og orden, blev søskendeparret (8-9 år) Hilary (Rachel Griffiths) og Jackie (Emily Watson) oplært i. Forældrene, især moren (Celie Imrie) har store ambitioner med børnene. Hilary glimrer specielt med sit fløjtespil, og snart må Jackie indse hvor koldt det er at stå i skyggen af sin storesøster. Hendes cellospil begynder langsomt at udvikle sig ved en nærmest utæmmelig iver for at komme op på søsterens niveau.
Men da hun bliver ni, tager hun pludselig hele verden med storm, og så må stakkels Hilary indtage skyggepladsen. Moderens kærlighed og også den noget umarkante far (Charles Dance) følger talentet.
Jackie bliver feteret, forkælet og omsværmet. Men da hun en dag kommer hjem, og søsteren netop har indledt en romance med den fremadbrusende og fandenivoldske Kiffer (David Morrisey), bliver hun irriteret over at søsteren ikke er der for hende, og derfra begynder deres liv langsomt at vokse fra hinanden.
Jackie møder den verdens berømte pianist Daniel Barenboim, med sine stærke jødiske aner, og begge lever de et liv i lufthavne, med deres utallige koncert turnéer. Søsteren Hilary lever et helt almindeligt men meget hengivent landsmands liv med Kiffer. Så dukker søsteren op hos dem og kræver ro, kærlighed, og det mest utænkelige.
Historien har bund i virkeligheden, om de to meget musikalske søstre, og den verdensberømte cellist Jaqueline du Pré (Jackie) levede et til tider ensomt liv, men var ramt som mange i sin samtidige (fortidige/fremtidige) kollegaer, af primadonna nykker. Hilary & Jackie er fint skruet sammen, og begge hovedrolleindehaver blev fortjent oscar®-nominerede for deres rørende præstationer. Især Emily Watson (”Breaking The Waves”) spiller formidabelt.
Filmen knækker efter den første time, er for lang i forhold til det melodramatiske, pointen er skåret ud, resten virker som fyld. En halv time kortere, formentlig en stjerne bedre, den har helt sikkert egenskaberne.
Ved sin premiere skabte ”Hilary og Jackie”s frimodige portræt af søstrene du Pré stor forargelse. En række af de musikere, der havde kendt Jacqueline du Pré, frasagde sig filmen, der ellers bygger på en biografi skrevet af Hilary og søstrenes lillebror, Piers.
Ekstra materiale indeholder kun et trailershow. Stor pil nedad for ikke at videre dokumentere denne historie, som er hentet fra virkeligheden.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Sandrew Metronome.