Streaming anmeldelse

Højst Besynderlige Typer (Blockbuster)

22. december 2023 af Jesper Poulsen

Højst Besynderlige Typer (Blockbuster) billede

Følg Martin og Knuds vandring gennem København og se om de tør erkende deres udfordringer i håb om at få det godt igen. Et noget mere nedtonet produkt fra Mikael Wulffs normalt skøre mindset.

Vi er vant til rablende ting fra stand-up komikeren, som mange identificerer som manden med pindsvinehåret, der ofte blev rodet igennem, når observationskomikken skulle finde sin logik. Siden teamede han op sammen med Anders Morgenthaler, og udgav nogle syrede striber, som rigtig mange danskere har kontakt til hver dag i form af deres dag-til-dag kalender. Allerbedst huskes han nok som medopfinder af flodhesten Dolph, som han havde med i en humoristisk tv-serie og som siden blev folkeeje. Navnet er Mikael Wulff og denne gang er han tilbage i en mere nedtonet version.

Wulff har skabt filmen “Højst Besynderlige Typer”, som nærmest fungerer som et roadtrip uden biler. Her må Martin og Knud på gåben til det forfærdelige udsted København K, hvor alle snobberne bor. Baggrunden er et mislykket frieri efterfulgt af en voldsom druktur, hvor vores hovedperson Martin vågner op i Nordvest hos den unge Freja. Med på turen til København K får han følgeskab af sin ven Knud, der selv har prøvet at blive brændt på kærligheden. Flere gange på deres skæve slendren støder Martin og Knud ind i Freja, og det er som om, at der er noget fascinerende ved de to kiksede sorgtyngede mænd. Freja kobler sig til sidst på turen, og der er lærdom at hente mellem generationer.

Hvis du tænker, at “Højst Besynderlige Typer” er en lårklasker af rang, så har du begået den første fejl. Filmen er i stedet en humoristisk og eftertænksom størrelse, som ganske vist er fyldt med sjove replikker leveret af duoen Rasmus Bjerg og Brian Lykke. Men det, som står tilbage, er en film om at turde se udfordringer i øjnene. Turde bede andre om hjælp. Turde at åbne op og være ærlig omkring det, som trykker. Det er samtidig også en film om forskellige aldres livsanskuelser. Særligt hos Martin og Knud er det nemlig slet ikke så let at give sig selv lov til at få det godt igen.

“Højst Besynderlige Typer” er en lettilgængelig film, som er skåret til en behagelig spilletid på ikke engang halvanden time. Lynhurtigt får vi Martin og Knud under huden og sammen med Freja dominerer trekløveret det totale billede. Et morsomt studie i mennesker skubbet midlertidigt ud af kurs, og for den oplevelse kvitteres med 4 fine stjerner.

Titel: Højst Besynderlige Typer (Blockbuster)
Original Titel: Højst Besynderlige Typer
Premieredato: 18. december 2023