Holiday

11. oktober 2018 af Maria Bjerregaard

Holiday billede

” Holiday” er skræmmende, provokerende og realistisk. Den giver et fluen-på-væggen-portræt af, hvad der sker i grupperinger, og hvordan det kan være alsidigt svært at slippe fri fra luksus, penge, faste rammer og ikke mindst et giftigt miljø.

Hvis man forbinder ordet ”holiday” med noget positivt eller i form af en Cliff Richard sang, så skal man hurtigt ændre holdning, da denne film bestemt ikke er en skønsang. Den svenske instruktør Isabella Eklöf debuterer her med en stærk og provokerende film inspireret af virkelige hændelser. Og det er bestemt ikke for sarte sjæle!

Den charmerende trofækæreste
Sascha ( Victoria Carmen Sonne) betegnes mest som en statusvarer end et menneske. Hun går i dyrt tøj, høje hæle, og vælger at hænge ud med de rige og magtfulde mænd. Sascha har netop slået sig ned med Michael ( Lai Yde) og hans gangsterslæng i hans luksusvilla i Tyrkiet. En dag møder Sascha den charmerende og unge hollandske sejler, Thomas, som synes at være sød og behagelig at snakke med. Nu føler Sascha sig splittet imellem et magtmisbrug med luksus eller en chance for at slippe væk fra det hele.

En provokerende fortælling
Det er svært at få sympati med en karakter som Sascha, da man nærmest sidder og føler, hun burde vågne op og muligvis råber ” Skrid nu væk fra ham” imod det store lærred. Den manglende sympati skyldes dog også Victoria Carmen Sonnes stærke præstation, som på ingen måde er drevet af medlidenhed, men er kompromisløs. En af de mest ubehagelige scener, er den ekspliceret voldtægt scene, hvorpå Michael lige før han tævet løs på sin ven, Musse, og efterfølgende føler sig en lettere irritation. Og den skal desværre gå ud over Sascha. Det er føltes realistisk og ægte. Samtidig er den også meget ubehagelig, ikke kun selve voldtægten, men også da en af villaens gæster ser voldtægten finde sted, men vender sig om, og går den anden vej. Gæsterne ved derfor godt, hvad der foregår, men vælger at kigge den anden vej, hvilket også er meget skræmmende!

En skræmmende god debut
Scenerne igennem hele filmen virker meget skræmmende, men også realistiske. Scenerne viser det luksuøse liv, som bliver valgt, når man går på kompromis med det magtfulde, men viser også de enkelte små scene, som leder op til Saschas fortvivlelse og den ultimative udnyttelse. Eklöf har valgt at se på grupperinger, og hvordan folk agerer, når de er samlet i flok. Derfor får man ikke et indblik i Sascha og hendes psyke, men dette virke ikke heller til at være nødvendigt i denne fortælling. Det er en fortælling om et giftigt miljø, hvor alle går på kompromiser, og får det, som de meget gerne vil have.

”Holiday” er en rigtig god og realistisk debutfilm fra Isabella Eklöf, om magtmisbrug, statusværdi og den brutalitet, som automatisk følger med. Victoria Carmen Sonne giver en stærk og kompromisløs præstation som trofækæresten, men også Lai Yde er overbevisende som den magtfulde mand, som ser Sascha som sin personlige genstand og derfor kan gøre med hende, hvad han ønsker. Realismen og det autentiske er ikke til at tage fejl af i denne film. Og det er sindsygt provokerende!

Titel: Holiday
Original Titel: Holiday
Premieredato: 11. oktober 2018