Homeland - Sæson 6

19. juli 2017 af Nikolaj Sonqvist

Homeland - Sæson 6 billede

Homeland er på hjemmebane igen

Den amerikanske kanal Showtimes serie Homeland bevæger sig nu ind i sin sjette sæson. De fleste tv-serier kan have svært ved at fastholde sin centrale nerve af spænding og troværdighed, når de bevæger sig af sted i deres sjette tidsalder.

Homeland står dog distancen ved fortsat at levere drama i efterretningstjenesten CIA, som både bidrager til eftertænksomhed, samfundskritik og –etik, samt en god portion politisk agenda. Dog er seriens storyline begyndt at bevæge sig længere væk fra det oprindelige koncept med Carrie som CIA-agent på hemmelige missioner, idet hun både er blevet mor og arbejder for en humanitær organisation i New York.

I sæson 6 arbejder Carrie Mathison (Claire Danes) nu for en fond, der hjælper muslimer, som på den ene eller den anden måde er blevet dårligt behandlet af de retshåndhævende myndighederne i New York. Carries tidligere CIA-ledere Saul Berenson (Mandy Patinkin) og Dar Adal (F. Murray Abraham) er fortsat CIA’s øverste ledere, men nu befinder de sig pludselig på hver sin side af hegnet og kan komme i et potentielt opgør mod hinanden. Specielt fordi Carrie i al hemmelighed rådgiver USA's nyligt valgte præsident i USA Elizabeth Keane (Elizabeth Marvel), hvordan hun skal tackle CIA’s informationer og hvilke taktik hun skal bruge over netop Saul og Dar Adal. Hele sæsonen foregår efter præsidentvalget og frem til at Elizabeth Keane skal blive indsat som præsident.

Den tidligere black ops og CIA-lejemorder Peter Quinn (Rupert Friend) forsøger at komme på fode igen efter hans dødelige saringas-forgiftning, som han blev udsat for i sæson 5. Quinn var død i tre minutter og i koma, før han blev vækket til live igen, og hans fysisk og mentale skader er omfattende. Han får epileptiske anfald og forsøger sig med stoffer til at lindre sin traume. Quinn er blevet apatisk og utilregnelig, idet han nu lider PTSD.

Det er ærgerligt, at Carrie er ude af CIA, hvor hun gjorde de ting, hun var bedst til – hemmelige missioner og optrevle løgnagtige spil. Men selvfølgelig bliver hun endnu engang tvunget ind i spillet igen og til finde sandheden bag alle løgnene. Denne gang er spørgsmålet om hun overhovedet kan stole på Saul og Dar Adal i CIA, den amerikanske præsident eller Quinn?

Sæson 6 af Homeland spejler sig fortsat til nutidens amerikanske samfund og politiske univers. Serien forsøger at svare på spørgsmål om, hvordan man skal håndtere terrortruslen indenlandsk og udenlandsk. Hvornår skal den amerikanske regering og CIA blander sig i udenlandske affærer? Serien skaber fortsat et nuanceret billede gennem Carrie og Saul, som begge forstår verden, specielt den muslimske del, og de forstår, hvor man skal kæmpe sine kampe.

Sjette sæson begynder måske at trække spor af metaltræthed, men den formår stadig at være vedkommende nutidig med politiske og samfundsmæssige spørgsmål, pakket godt ind i en spændingsserie, der kun bliver mere spændende for hvert afsnit. Dog vil nok være sundt for Carrie at lægge sin karriere endeligt på hylden og koncentrere sig om at være mor.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount

Titel: Homeland - Sæson 6
Original Titel: Homeland - Season 6
Premieredato: 29. juni 2017
Instruktør: Lesli Linka Glatter, Daniel Attias
Skuespillere: F, Murray Abraham, Damian Lewis, Mandy Patinkin, Claire Danes, Sarita Choudhury, Maury Sterling, Morena Baccarin, Diego Klattenhoff, Rupert Friend, David Marciano, David Harewood, Morgan Saylor, Jackson Pace, Tracy Letts
Spilletid: 504 min.
Selskab: Showtime, Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount, 2017
Genre: Drama , Thriller