Hostel

8. september 2006 af Jesper Poulsen

Hostel billede

Splat, splat og atter splat. Resultatet er plat, plat og atter plat

De kloge lovede at “Hostel” ville være en bedre gyser end “Cabin Fever”. De fik ret, men i det store hele siger det ikke så meget. Eli Roth blev af en eller anden sær grund sådan lidt kult via sin debut “Cabin Fever”. Mærkeligt, for der var dybest set blot tale om en rigtig dårlig thriller om noget klamt udslet som ramte en gruppe dumme unge som absolut skulle campere uden for lands lov og ret. I Hostel møder vi, sjovt nok, igen en gruppe dumme drenge som absolut skal rejse rundt som backpackers og hore til højre og venstre, i hvert fald i den første tredjedel af filmen. Man undrer sig over at kvaliteten for ungdomsgysere ikke er nået længere anno 2006, men i bund og grund handler filmen om en skummel kælderbebyggelse som huser pengegriske turister, der betaler sig fra at få en på opleveren ved at pine indfangne mennesker til døde. Hvorfor den første time så skal handle om prostitution og bare kønsdele, er mig en gåde. Det er set før, og denne gang endda så amatøragtigt at det virker ucharmerende og lummert. Og nu vi er ved lummert, så sælger filmen sig ret så falsk via Tarantinos navn.

Tre unge fyre ender altså i Slovakiet og forføres af nogle lokale piger, som betales for at få dem lokket i kælderen. Det finder fyrene ud af alt for sent, for der har to af dem allerede mødt boremaskine og andre skarpe genstande. Den tredje, Paxton, som man egentlig følger, ender som den sidste i kælderen og oplever rædslerne via motorsav og mister et par fingre. Filmen er her skiftet til en ren klapjagt i et massivt blodbad. Lev eller dø er den simple opskrift. Paxton skal altså med andre ord se at komme fri og i sikkerhed.Tilmed skal han have befriet en asiatisk pige som skriger og hyler, da hun er ved at få fjernet øjet med åben ild. Filmen ender i biljagt og smadrede kranier, og hvad værre er: Hostel – Part II er i støbeskeen. Hvorfor spørger jeg?

I en tid hvor der udgives flere gysere end nogensinde før, så må Hostel formodes at drukne i mængden. Den har sine momenter, men de er alt for få. Det er hverken uhyggeligt eller suspense. Det er bare klamt, og har man sarte nerver, så når man aldrig dertil. Spørgsmålet er om man overhovedet når forbi den første halve time, for replikker og persongalleri er så ulideligt tyndt og uvedkommende at det eneste positive der er at sige er: Det passer måske meget godt i genren pornofilm, som den første halve time lugter langt væk af.

Eli Roth fremstår som en stor dreng, der abre elsker b-film som slet ikke kan leve op til nutidens stolte gysergenre. Han laver åbenbart film som fra dengang Fredag d. 13 kom på gaden. Af samme grund så kan jeg klart anbefale at støve de gamle Jason-film af og se dem i stedet, for det er nemmere at acceptere at man dengang ikke havde midler og teknik. Hvorfor Hostel skal genopfinde en genre som allerede har sin 80'er-niche, kan jeg ikke forklare. Retro fra dengang, er normalt lige mig – men jeg har det svært med at manuskripter i vores tidsalder er så sjuskede og fantasiløse som det er tilfældet her. Filmen der gerne ville være “Saw” (fremragende franchise – vi venter spændt på den afrundende film i trilogien)... Det må næsten være det benspænd, som må være dækkende her.

Ekstra Materialet er omvendt yderst fremragende. En tredelt Hostel-kavalkade på sammenlagt en times tid. Her kan man opleve alt før, under og efter produktionen. Alt om skuespillere, instruktør og manuskript. Det er med andre ord enormt grundigt. Havde filmen så blot været bedre, så man kunne lade sig imponere.

Jeg havde set frem til denne film for at kunne lade sig ryste af gysere, som ikke kun fokuserer på det åndelige og spirituelle. Jeg blev rystet – men det var over den manglende originalitet og den manglende sympati med dem som skulle ligne heltene. Jeg bliver alligevel nødt til at give to stjerner, for den var som nævnt, trods alt, bedre end Cabin Fever...

Universal Pictures.

Titel: Hostel
Original Titel: Hostel