Hund og Kat Imellem

24. august 2001 af Jelena Durovic

Hund og Kat Imellem billede

Der er en krig i gang mellem hunde og katte og den er meget mere alvorlig end vi kan forestille os

Da mennesker begyndte at læse hieroglyffer begik de en stor fejl: de konkluderede at katte i Det Gamle Ægypten blev tilbedt af mennesker. Hvad de ikke vidste var at katte i virkeligheden bestemte over mennesker. Verdensherredømmet var kattenes lige indtil hunde hjalp menneskerne til magten og herved blev menneskets bedste ven. Det var bestemt ikke noget der faldt i kattenes smag, så siden det skete, har de prøvet at vinde over hunde og mennesker igen.
Der har været fred mellem katte og hunde i noget tid. Men nu er Dr. Brody, er dygtig videnskabsmand, ved at opfinde en vaccine mod allergi mod hunde. Hvis dette lykkes, betyder det at flere mennesker vil kunne tåle hunde, og det er absolut ikke i kattes interesse. Derfor samler den magtsyge Mr.Tinkles en kattehær om sig og beordrer sine bedste katteagenter at ødelægge al professors materiale og notater om vaccinen. Men det bliver ikke let. For i professor Brody’s hus har de lige fået en ny hvalp. Lille Lou er kommet der ved en fejltagelse i stedet for en hundeagent, og han er ikke det mindste trænet i at bekæmpe katte. Men med en lille smule hjælp og meget mod tager Lou udfordringen op. For ingen kat skal gøre hans nye ejere fortræd.

Hund og Kat Imellem er en flot børnefilm. Instruktøren Lawrence Guterman, som tidligere har lavet den computer animerede film Antz bruger mange af de samme effekter i denne film. Men selv om mange af scenerne er lavet ved hjælp af computere så er Hund og Kat Imellem først og fremmest en spillefilm. Og den er meget overbevisende. Dyrene virker ægte næsten hele filmen igennem, selv når de skal forestille at snakke. Det eneste, der ødelægger illusionen om at disse katte og hunde kan snakke, er den danske synkronisering. Filmen er lavet i USA hvor originalsproget er engelsk, så dyrenes mundbevægelser passer forståeligt nok ikke godt til den danske synkronisering. Det er synd, for det gør filmen mindre troværdig. Det kunne have været rart med en original udgave til det noget ældre publikum. Originalfilmen kunne også være interessant at se pga. de gode amerikanske skuespillere der lægger stemmer til den. Det er blandt andre Susan Sarandon og Toby Maguire, det drejer sig om.

Men filmen er jo først og fremmest lavet for børn. Den er meget sjov og underholdende med sin eventyrmusik og efterligninger af berømte scener fra bl.a. Matrix og Mission Impossible; her udført af dyr. Jeff Goldblum gør den herudover yderligere sjov som den klodsede og glemsomme professor Brody. Det er en rolle vi ikke har set ham i før, og jeg må indrømme at den mand imponerer mig mere for hver gang jeg ser ham i en ny film. Han er en ualmindeligt talentfuld skuespiller.

Hund og Kat Imellem er i korte træk en morsom film, der har alt en film for børn skal have. Ud over at den underholder med fjollede replikker og imponerer med flotte effekter glemmer den ikke på noget tidspunkt at fortælle børnene om og huske os voksne på de betydningsfulde og ægte værdier såsom venskab og kærlighed; især i scenerne om Lou og drengen Scott i Brody familien. Hund og Kat Imellem er en rigtig varm film. Men den er også forudsigelig og tid tider forvirrende pga. dansk tale og derfor får den kun tre (men bestemt velfortjente) stjerner.

Titel: Hund og Kat Imellem
Original Titel: Cats & Dogs
Premieredato: 24. august 2001