Hurrah A Year of Ta-Dah

7. januar 2008 af Lene Rasmussen

4 stjerner Skriv en kommentar KØB MUSIK DVD'EN HER

Hurrah A Year of Ta-Dah billede

Fornøjeligt indblik i fem festlige "søstres" verdensturne.

Hvis man bare ikke kan sidde stille til I Don't Feel Like Dancin', og mener man, at glitter, glam og glad popmusik er et must ved enhver fest, så er Scissor Sisters et fantastisk bekendtskab. Men man får først virkelig indblik i Scissor Sisters medrivende energi, når man har deltaget i den fest, det er at opleve dem til koncert. Saksesøstrene gør sig helt klart bedst live. De giver den fuld gas med et ekstravagant, kitchet, selvironisk og meget engageret sceneshow, hvor ingen i publikum kommer derfra uden behageligt ondt i dansefødderne.

Til alle Scissor Sisters fans kommer her en dokumentarfilm, der går backstage på bandets verdensturne i 2007. I Hurrah: A Year of Ta-Dah får man indblik i alt fra kostumeprøver og hårstyling inden koncerterne til optagelserne af flere af deres musikvideoer. Filmen indeholder også bandets lettere pinlige medvirken i soap tv-serien Passions, en reklamefilm for bandet, som de forståeligt nok selv endte med at vrage samt optakten til de stort anlagte koncerter i The O2 Arena i London, hvor bandet afsluttede sin tour.

Højdepunktet i dokumentaren er dog de nærmest surreale klip fra diverse europæiske tv-shows, som bandet medvirkede i under touren. På den italienske tv-kanal Rai Uno forsøger en stramt stylet tv-værtinde med udtryksfulde håndbevægelser at forklare sin aldrende med tv-vært, hvad bandets navn betyder, lige indtil det dæmrer for ham, og han febrilsk forsøger at stoppe hende.
På en hollandsk tv-kanal udsættes bandet for en juletradition, der for udenforstående kan virke enormt stødende og provokerende. Her er det julemandens hjælpere, der kommer ned gennem skorstenen med gaverne. Tv-studiet er derfor fyldt med hollandske mænd med skosværte i hovedet og sorte, krøllede parykker som taget ud af en upolitisk korrekt tegnefilm eller børnebog fra dengang den slags stadig var god tone. Det er helt tydeligt, at især forsangeren Jake Shears føler sig meget beklemt ved situationen og ønsker sig langt væk – måske hjem til USA hvor den slags aldrig var gået an.

Der findes mange flere guldkorn i dokumentaren af den slags. Filmen krydres med interviews og voiceover med bandets medlemmer, og derfor får de ellers tavse og mikrofonløse bandmedlemmer også et ord indført.

Det er en fin samling af både private optagelser, som kommer tæt på bandet, optagelser fra deres koncerter samt optagelser fra tv. Desværre kunne man godt bruge lidt flere informationer om, hvor klippene stammer fra. Enkelte steder angives det med tekst, men det er kun undtagelser. Fordi materialet er så forskelligartet, mangler der en rød tråd i dokumentaren. Problemet kunne netop være løst ved lige at informere om, hvor og hvornår man nu befandt sig, når det blev klippet til en ny situation.

Disken indeholder udover dokumentarfilmen, som varer en times tid, også en liveoptagelse fra O2 i London, 4 af bandets musikvideoer, et akustisk indslag hvor bandet viser, at de også mestrer den slags intime koncerter, og endelig en optagelse fra Wembly 2006 af nummeret Transistor.
Dertil kommer en bonus lyd-cd med koncertoptagelse fra O2.

Hurrah: A Year Of Ta-Dah er et festligt smugkig op under skørterne på Scissor Sisters farverige og flamboyante liv on the road. Dokumentaren kommer godt og bredt omkring og leverer både sjove og pinlige indslag, mens den følger bandet, deres crew og fansne optil, under og mellem koncerterne. Disken er et must for enhver Scissor Sister fan, som skal have udfyldt tiden indtil næste gang bandet drager på tour, og det igen bliver tid til at trække i pallietter, højt hår, uopslidelige dansesko, ganske skamløs opførsel og danse hele natten med Scissor Sisters.

DVDen er venligst stillet til rådighed af:
Universal Music Danmark.

Titel: Hurrah A Year of Ta-Dah