Huset

28. august 2016 af Henrik Andersen

Huset billede

Huset er en Norsk gyser, der bestemt er lige så uhyggeligt som alt det andet horror, der bliver spyttet ud rundt om i verden i disse år. Ikke noget mesterværk men alligevel interessant og spændende nok til, at man hænger ved i de 85 min. filmen vare. Er man til historier om hjemsøgte huse, besatte børn og generelt nerveflænsende uhygge er historien om huset i den Norske vildmark under anden verdenskrig lige noget for dig.

Anden verdenskrig raser og 2 tyske soldater kæmper sig igennem den Norske vildmark. Sneen ligger tungt over det dystre landskab, og med sig på slæb har de en norsk soldat, som de har taget til fange. De er ved at give op, da de pludselig ser et hus i det fjerne. Der er lys i huset, og der står varm mad på komfuret, og i det hele taget virker det som om, nogen kort forinden har forladt huset. De 2 tyske soldater og deres fange indser snart, at der er noget mystisk ved det hele. For hvor kommer de mærkelige lyde fra? Hvad er der bag døren med de mærkelige tegn på? Og hvad med skabet og de skikkelser de alle ser ud af øjenkrogene? Sandheden er endnu mere skræmmende end de på nogen måde kan forestille sig, og deres tilflugt for kulden i huset ligner snart deres livs fejltagelse.

Instruktøren Reinert Kill har før lavet hævnfilmen Hora fra 2009, der er et kærligt blink med øjet til film som I Spit On Your Grave. Desværre led Hora under horribelt dårlige skuespil, og en historie der langt hen af vejen var ganske uinteressant og kedeligt udført. Heldigvis er der blevet strammet op på det hele i Huset, selvom den stadigvæk i passager virker en smule langtrukken og tung. Norge har ellers en fin tradition for Horror, og det snedækkede land har givet hele verden film som Død Sne 1 og 2 og Fritt Vilt serien. Huset lever på ingen op til disse, men virker alligevel interessant nok til, at man bliver hængende til rulleteksterne ruller op over skærmen.

Det interessante kommer i detaljen, og der er virkelig meget, man skal holde øje med filmen igennem, hvis man vil forstå, hvad det hele går ud på. Små ting ændre sig undervejs i selve huset, men også karaktererne, og disse fine og velmente detaljer bliver nemt overset, når man også skal koncentrere sig om dialogen, og de forskellige sprog den bliver afviklet på.

Huset har fået blandede anmeldelser verden rundt, men hvis man er til genren, er der bestemt noget at hente her. Ikke mindst den fine blanding af horror elementer der leder tankerne hen på Exorcisten og Groundhog Day (selvom det ikke er en horrorfilm), og naturligvis alle de horrorfilm om besatte huse, der er værd at komme i tanke om. Kill har læst op på sit håndværk siden sin sidste film som instruktør, og hans glæde ved at fortælle gyserhistorier, er denne gang tilsat godt skuespil, og et soundtrack der er skræmmende god ti sig selv.

Huset skal bestemt have en chance, og det kan anbefales at se den 2 gange, da man næsten med sikkerhed ikke får alle de detaljer med første gang, der former den afgørende historie.

Ekstramateriale.

Ekstrameterialet består af filmens trailer, et kort slideshow med billeder fra filmen, plus et trailergalleri for andre AWE udgivelser.