ICE AGE

22. marts 2002 af Hans Christian Vang

6 stjerner Skriv en kommentar

ICE AGE billede

Den "Cooleste" børnefilm i længere tider?

Ice age handler om en stor lodden mammut der hedder Manfred, men som bliver kaldt manse af hans lille, irriterende, og kvalmende dejlige følgesvend, dovendyret Sid. De to får følgeskab af en sabeltiger der hedder Diego. Manfred vil bare gerne være i fred, og følger ikke med de andre dyr når de traver sydpå når der bliver koldt der hvor de hører til. Manfred er ligeglad, også selvom han får at vide at der er en istid på vej... Det lille dovendyr, Sid, bliver efterladt af sin familie, som ikke gider ha' ham med sydpå, og han render ind i Manfred da han uheldigvis kommer lidt på tværs af et par næsehorn. Manfred tager, noget tøvende, Sid til sig og de to begiver sig ud på en mission for at tilbagelevere et lille menneskebarn som er blevet stjålet af nogle Sabeltigre, som er ude på hævn. Barnets stamme har nemlig slået næsten hele flokken ihjel for at få beklædnings genstande at holde varmen i, og dette huer ikke flokkens leder som sætter Diego på sagen om at finde, og fange, det lille barn... Så de kan æde ham.

Og som om det ikke skulle være nok, så er der den forunderlige lille sideløbende historie om en egern lignende gnaver som ihærdigt forsøger at begrave noget mad til sit vinterforråd... Ih, hvor den dog er god for lattermusklerne. Fantastisk påfund! Jeg brækkede mig af grin.

Filmen er en computer animeret tegnefilm, og det er en af de bedre af slagsen. Filmen er helt oppe og ringe med Monsters, INC. Ja, den er faktisk sjovere end ny-klassikeren fra pixar\disney. De danske stemmer er uforlignelige... Tim Vladimir stjæler filmen med hans figur, Sid - det lille dovendyr. Manden's stemme er simpelthen for dejlig i den her film, og man kan ikke gøre andet end at ELSKE den lille uheldige gut. Thomas Mørk klarer sig virkelig godt som Manfred, og han leverer en dejlig robust stemme til den store mammut.. Fantastisk arbejde.

Ice Age (som jo nok godt ku' ha heddet "Midt i en istid" på dansk, må man erkende) er en fuldstændig vidunderlig og gribende film. Et lækkert barnligt eventyr som tager dig med på en rejse fyldt med utrolige gags og en million andre skægge påfund. Helt igennem sober underholdning som der absolut ikke må gåes glip af, og da slet ikke hvis der er børn i familien. Der er INGEN undskyldning for ikke at se dette mesterværk. Vittig, hjertevarmende, og fantastisk fjollet. En virkelig dejlig film for alle.

Titel: Ice Age
Original Titel: Ice Age
Premieredato: 22. marts 2002