Idol

30. juni 2016 af Astrid Skov-Jakobsen

Idol billede

En utrolig sand historie med feel-good Hollywood flair

En livlig flok unger kommer styrtende ned af Gazas gader. De springer på bedste parkour-vis op på stilladser, henover hustagene og det pulserende marked forneden. Kameraet følger ivrigt de energiske børn. Hvem er disse adrætte og frie venner, der ubesværet slingrer deres vej gennem barndomsgader tynget af krig, isolation, storpolitik og blodige konflikter.

I Idol blandes gru med en solstrålehistorie. Et folks trængsler sættes et øjeblik på pause da en mand får opfyldt sine drømme. Det barske hverdagsliv i Gaza tilføjes lidt stjernedrys, og på magisk vis får den talentfulde sanger indgydt liv, håb og glæde blot for en lille stund i det hårdt ramte område og til ære for det hårdt ramte folk.

En søsters uknækkelige tro og kærlighed
Blandt de børn vi ser storme gennem Gazas gader, er den generte Mohammed Assaf og hans frembrusende søster Nour. Iværksættergejsten er glohed hos den ukonventionelle Nour, som ser ambitiøst på Mohammeds og sin egen fremtid. Hun vil gøre brug af Mohammeds fortryllende sangstemme. Det lykkedes at starte et lille band sammen med Mohammed og hans to venner, og sammen rejser de rundt i Gaza og sætter gang i dansegulvet til bryllupsfester. Som pige må Nour skjules på scenen og stå i baggrunden af drengene, men dette afholder naturligvis ikke Nour fra at spille og planlægge den musikalske succeshistorie, hun allerede har udset sig for sig selv og Mohammed.

Alt går dog ikke som planlagt. Livet er en grov størrelse overfor de to kærlige søskende og sætter hjerteskærende benspænd i vejen. En ting forbliver dog urokkelig – den tro og ubøjelige tillid som Nour har givet Mohammed. Hun giver ham tro på, at han nok skal lykkedes med sin drøm og komme til at glæde mange andre med sine betagende sangkundskaber. Vi ser den unge dreng blive til en ung mand, hvor platformen til et liv i solen pludselig viser sig via det populære tv-program Arab idol. Fanget i et blokeret og isoleret Gaza, står Mohammed overfor sin seneste umiddelbart umulige udfordring – at finde vej ud af blokaden og komme til audition i Egypten.

Blændende første halvdel afløst af velkendt fortælling
Idol beretter en betagende historie, hvor man hurtigt bliver opslugt af at heppe på Mohammed og hans snoede vej mod stjernerne. Et vaskeægte eventyr hvor underhunden rejser sig, trodser stor modgang, og bliver et symbol på viljestyrke, ihærdighed og succes, der strækker sig langt udover hans egen person. Det er en god historie tilsat Hollywoods skær, som de fleste ville kunne lade sig rive med af.
Den rigtig gode historie finder dog sted i filmens første halvdel. For da Mohammed når sin voksne alder, mister filmen noget af sit særegne udtryk. De rå følelser der kommer til udtryk i børnenes åbenhjertige anstrengelser for succes, og det fyldige søskendeforhold mellem Mohammed og Nour, erstattes med et ensidigt fokus på Mohammed og dermed også en mere velkendt fortælling om den lille mand, der lykkedes med noget ude i den store verden. Her bliver det hele lidt for kliché-præget og forudsigeligt.

Gribende musikalsk eventyr med en lille overdosis sentimentalitet
Idol er et sandt eventyr med en smittende energi, ikke mindst hjulpet på vej af en poetisk og frydefuld musikalitet. Her får du en opløftende fortælling, der samtidig momentvist peger på den brutale virkelighed som leves i den isolerede Gazastribe. Idol er følelsesmæssigt gribende, særligt i sin afbildning af den uknækkelige barneånd, når Mohammeds rebelske søster Nour kæmper for at sikre hans første musikalske gennembrud. Til slut tager sentimentaliteten dog lidt overhånd og historien synes at fjerne sig fra de rå følelser, der virker så indgående og fængslende i begyndelsen.

Titel: Idol
Original Titel: Ya Tayr El Tayer
Premieredato: 30. juni 2016