Imaginary Heroes

24. februar 2005 af Søren Falgaard

Imaginary Heroes billede

Imaginary Heroes følger en lille familie, hvor den ene af de to sønner begår selvmord. Skeletterne kigger ud fra gulvtæppet, hvor de har ulmet som gammelt glemt støv

Matt er et vidunderbarn, der nærmest er født med svømmehud. Han svømmer til den store guldmedalje, men en dag bliver presset for meget. Matt begår selvmord.
Herefter følger vi, hvad der er tilbage af familien med perspektivet hovedsageligt bundet til Matts bror Tim Travis og moderen Sandy Travis. Vi følger familiens vej til at komme til tåls med døden og deres eget liv. Matt går i College med alle de problemer det indebærer af seksuelle frustrationer, nære venskaber og vilde fester. Men Tim er en lukket eksistens, der bærer rundt på en stor indre byrde. Faderen Ben overser Tim og kan overhovedet ikke komme sig over ynglingssønnens død. Sandy og Tim har en form for forbindelse, men Sandy har sine egne problemer at ture med. Hun virker forsømt og begynder at ryge hash i familiens baghave, imens går Ben mere og mere i hundene og går på orlov fra jobbet. Mats søster viser sig kun sjældent i hjemmet, hun er nemlig flyttet for sig selv. Som personerne i familien glider rundt i deres problemer, bliver det tydeligt at noget ikke er som det skulle være, og filmen tager en overraskende drejning til slut, hvor familieskeletterne endelig vælter ud, så familien får en ny chance for at få vasket tavlen ren og komme videre. Filmens alvorlige problemer bliver hele vejen fulgt til dørs af en sort form for humor, der gør dramaet til en form for satire over familieforholdet i en gennemsnitsfamilie.

Filmen kredser om de eviggyldige temaer, der omhandler medmenneskelig kærlighed og personlige problemer. Det interessante er, at filmen ikke forfalder til den lette løsning med kun at fortælle fra et perspektiv. Det havde været oplagt at fokusere ensidigt på unge Tims problemer, men vi får nuanceret perspektivet, så alle karaktererne fremstår som psykologiserede og nuancerede mennesker med hver deres problemer. De forestillede helte er svære at finde, og alle i det lille amerikanske samfund må kæmpe hårde kampe for at overleve i en overfladisk og perspektivløs hverdag.

”Imaginary Heroes” er en interessant film, der både skræmmer og underholder hele vejen igennem. Det sublime skuespil og den drillende måde at udvikle plottet på imponerer. Sigourney Weaver er fremragende som midaldrende familiemor med hang til at skeje ud. En rolle der i øvrigt minder en hel del om den, hun spillede i Ang Lees ”The Ice Storm”. Jeff Daniels spiller faderen, og det gør han med stor succes. Den umiddelbart overfladiske fader, viser sig at være en person i indre opløsning, og med Daniels lidelsesfulde mimiker får karakteren sin centrale placering i dramaet. Tyveårige Emile Hirch er filmens hovedperson. I rollen som Tim viser Hirch sig at kunne bære hele vejen igennem. I rollen som indesluttet særling på jagt efter helte og forbilleder får han rykket såvel charme som samvittighed ind. I det hele taget fungerer alle roller godt, og det skaber et troværdigt univers af collegestuderende.

Filmen er skrevet og instrueret af Dan Harris. Harris er en af Hollywoods nye wonderkids, og det er noget af en præstation i en alder af femogtyve at lave så dyb en film, som ”Imaginary Heroes” er. Harris skrev i øvrigt manuskript til Beyan Singers ”X2”, og man forventer sig overmåde meget af den unge filmmager i fremtiden. Hele universet er yderst gennemtænkt og måden at lade udviklingen forløbe på er pragtfuld.

”Imaginary Heroes” er en film, der beslægtet med ”American Beauty” og ”The Ice Storm” bevarer en god portion sort sarkasme i oprulningen af familiens hemmeligheder. En film, der provokerer en til at tage stilling til det menneskelige samvær.

Titel: Imaginary Heroes
Original Titel: Imaginary Heroes
Premieredato: 25. februar 2005