Inferno

13. oktober 2016 af Maria Bogensberger

Inferno billede

Spændende triller der fanger dig og drager dig ind i en fasinerende historisk fortælling.

Den berømte symbolforsker Robert Langdon (Tom Hanks) vågner op på et hospital i Firenze. Efter et hoved traume har han stærke smerter og er plaget af forfærdelige syn. Et hukommelsestab gør at han intet erindre fra de sidste par dage. Pludselig bryder helvede løs og med den unge læge Sienna Brooks (Felicity Jones) hjælp, lykkedes det dem af flygte. Snart starter en hæsblæsende jagt mod det ukendte. Robert skal løse sit livs gåde for at redde menneskehedens eksistens, inden det er for sent, men hvem kan han stole på?

Bestseller
Inferno (2016) er tredje film i serien og er instrueret at Ron Horward der har instrueret 23 spillefilm over tre årtier bla. de to foregående film i serien. Den er filmatiseret efter bogen af samme navn, skrevet af den verdens berømte forfatter Dan Brown der udkom i 2013. Da Vinci code mysteriet (2006) og Engle og Dæmoner (2009) blev begge globale biografsucceser. Romanen Da Vinci mysteriet har på verdensplan solgt over 80 mio. og romanen Inferno blev verdens bedst sælgende roman i 2013.

Historisk fortælling
Robert Langdon er stærkt tilbage, denne gang skal han redde halvdelen af jordens befolkning. Den komplekse milliardær Berstrand Zobrist (Ben Foster) har fremstillet et virus lignede pest, der skal sikre størstedelens af mennesket undergang, da han mener at jorden er i fare for klodens overbefolkning. Robert må finde svar på de kryptiske ledetråde, der peger mod Dantes Inferno. Filmen starter godt ud og fanger en fra starten. Der er fart over fældet og man bliver ført ind i en spændende historisk fortælling om den Florentinske digter, Dante Alighieri der beskrev en rejse gennem de tre dødsriger bla. Helvede (Inferno). Der er en dragende handling, der på intet tidspunkt bliver kedelig og lige som man tror, at man har regnet det hele ud, kommer der en twist og intet eller ingen er, som man troede. Det fanger en yderligere. Filmen er filmet på smukke historiske steder i Italien. De fik faktisk tilladelse til at filme på taget af Basilica San Marco (Markuskirken), det giver rigtig en god indlevelse.

Godt skuespil
Den Danske skuespiller Sidse Babett Knudsen har en stor rolle i filmen som generaldirektøren for WHO og Robert Langdons gamle flamme Dr. Elizabeth Sinskey. Hendes job er at forhindre spredning af den dødelige virus. Hun spiller rollen rigtig godt som den mystiske og magtfulde kvinde, som man ikke helt ved hvilket hold hun spiller for. Det er altid en fornøjelse at se, når en Dansk skuespiller klare sig godt i store internationale film.

Globalt spørgsmål
Thrilleren Inferno er en spændende film der på intet tidspunkt bliver forudsigelig. Den for en til at tænke da den berører et vigtigt emne. Det globale emne om overbefolkning. Vokser befolkningstallet for hurtigt? og kan vi finde en løsning på klodens overbefolkning?

Titel: Inferno
Original Titel: Inferno
Premieredato: 11. oktober 2016