Infinitely Polar Bear

12. november 2015 af Tanja la Cour

Infinitely Polar Bear  billede

Cam (Mark Ruffalo) er ikke som fædre er mest. I stedet for at følge hans døtre til skole, tager han dem på udflugt i skoven for at finde svampe, se på solopgangen og sejle i kano. De kreative ideer bliver dog ikke bare en udfordring, men et sammenbrud for familien.

En virkelig fortælling
Historien om den amerikanske familie, bestående af døtrene Amelia (Imogene Wolodarsky) og Faith (Ashley Aufderheide), faderen Cam og Maggie Stuart, er en fortælling fortalt med udgangspunkt i instruktørens egen opvækst. En opvækst, der var præget af en maniodepressiv far, der trods sygdommen, måtte tage sig af sine døtre, mens moderen tog til Columbia for at læse en MBA for at forbedre familiens økonomiske situation. Rammen er nøjagtig den samme for filmen Infinitely Polar Bear.

Faderen, Cam, bliver i 1967 diagnosticeret maniodepressiv. Moderen, Maggie, møder ham og har ingen bekymringer trods sygdommen. Nogle år efter, får de deres ældste datter, Amelia, som er den styrende fortæller i filmen. Efterfølgende får de deres andet barn, Amelias lillesøster, Faith. Cams situation forværredes, og det ender med et sammenbrud, der får ham indlagt. Familien må flytte fra det store hus på landet og ind til byen i en mindre lejlighed. Familien er mere end hårdt økonomisk presset, selvom Cam kommer fra en velhavende familie, som støtter dem økonomisk hver måned. I håb, og ikke mindst desperation, ansøger Maggie om en studieplads på Columbia, hvor hun vil tage en MBA i håb om at kunne vende tilbage efter 18 måneder og få et bedre betalt job. Det betyder dog, at den daglige pasning af børnene bliver overladt til Cam. Det er muligt, så længe han tager sin medicin og får faste rutiner, som lægerne anbefaler ham. Dagligdagen begynder, og det et tydeligt, at det er noget af en mundfuld, for en maniodepressiv mand, som Cam, der skal jonglere opvask, madlavning, rengøring og de daglige sysler i hjemmet samtidig med at opretholde et liv, der ikke styres af manio-ned- og opture.

Debutant
Instruktøren, Maya Forbes, er helt ny og debuterer med denne ret så selvbiografiske film, som hun selv har skrevet og instrueret. Valget af Mark Ruffalo, som den maniodepressive far, er et sikkert valg. Han tilfører figuren, Cam, en stor hjertevarme, masser af humor og ikke mindst formår han at få den dystre side frem i figuren. Når han råber som et barn og kaster med tingene, er man ikke i tvivl om, at her står en syg mand, som forsøger at magte opgaven, som han bedst kan. Han er en stolt, stædig, men også meget betænksom og følsom far, som selv er meget bevidst om sin egen sindslidelse – men dog ikke altid formår at tage bedst hånd om sig selv. Det er han stadig ved at lære; hvordan han er den bedste for sig selv og ikke mindst for sin familie, som han elsker meget højt.

De to døtre, Amelia og Faith, giver filmen en vis barnlig, kærlig og humoristisk pondus. Sammenspillet mellem moderen (Zoe Saldana) og Cam sidder desuden også i skabet. Der er en stor kærlighed mellem dem, til hinanden og til børnene. De forsøger at få en hverdag til at fungere bedst mulig, og det kan kun lade sig gøre, så længe kærligheden og respekten til hinanden er intakt.

Opmærksomhed
Infinitely Polar Bear er en fin lille fortælling om en familie, der må håndtere et medlems maniodepressive sind. Den fortæller, både hjertevarmt og humoristisk, hvordan det kræver tålmodighed, forståelse og til tider en hård hånd at få en hverdag og et liv sammen til at fungere. En lille fortælling, der er vigtig i det store billede, da det er virkeligheden for mange familier rundt om i verden, selvom sygdomme som denne stadig er et

Titel: Infinitely Polar Bear
Original Titel: Infinitely Polar Bear
Premieredato: 12. november 2015