Inspector Morse - Sidst hun blev set

13. juni 2005 af Maj Ibsen

Inspector  Morse - Sidst hun blev set billede

Meget forudsigelig film, som desværre er noget langtrukken.

I 1987 dukkede de første afsnit af Inspector Morse op på britisk TV. Serien fik hurtigt stor succes og der blev lavet hele 33 afsnit i filmlængde. Serien var en filmatisering af Colin Dexsters kriminalromaner. I den sidste af de 33 film dør Morse og sætter derved et afsluttende punktum for serien. Året efter dør John Thaw, der har spillet kriminalkommissær Morse gennem alle filmene. Derved er det helt sikkert at vi ikke får mere at se til serien igen. Man kunne nemlig ikke forestille sig nogen andre end John Thaw i rollen som den øl-elskende Morse.

Morse er den lidt specielle politimand, der elsker øl, sin røde Jaguar og at lytte til tonerne fra Wagner. Da han var yngre gik han på college i Oxford, hvilket også danner rammerne om flere af filmene. Hans assistent sergent Lewis er hans modsætning og har ofte også et andet syn på sagen end Morse, derfor supplerer de hinanden godt. Når Morse ikke lige har svaret så kommer Lewis med det.

Sidst hun blev set, handler om den smukke Julia (Elizabeth Hurley), der er datter af en velhavende forretningsmand. Julia har været forsvundet i 6 måneder og kriminalkommissær Morse er overbevist om at der er tale om et mord. Hans assistent sergent Lewis er dog overbevist om at Julia stadig er i live. For at finde frem til sandheden iværksætter Morse en undersøgelse af Julias kostskole. Her bliver han mere og mere overbevist om at det er skolens rektor, der står bag Julias forsvinden.

Filmen bevæger sig i et utroligt langsomt tempo og man fristes til at lukke øjnene af og til. Udover det afsløredes det allerede hurtigt for publikum hvad der er sket med Julia. Allerede efter 20 minutter stod løsningen klar, mens det tog Morse 1 time og 20 minutter længere at finde frem til det, som et par skarpe øjne ville have opfanget noget hurtigere. Selve idéen omkring filmen var ellers rigtig god, men det ødelægger filmen noget at løsningen opfanges så tidligt i filmen. Heldigvis findes der mange andre gode Morse film hvor slutningerne er noget sværere at regne sig frem til.

Ekstra materiale:

Der er intet ekstra materiale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af