Inspector Morse - Afsporet

20. oktober 2005 af Helle Perrier

Inspector Morse - Afsporet billede

En intet mindre end fremragende Inspector Morse-film, der hører til en af seriens bedste.

John Thaw var i kraft af sin rolle som Inspector Morse, en af Englands mest elskede Tv-skuespillere. Han døde i 2002 året efter at hans alter-ego var død på skærmen i ”et kors for Morse”. Frem til da blev der indspillet ikke færre end 33 film om politimanden. Filmene er en filmatisering af Colin Dexters fremragende kriminalromaner, og er skal absolut placeres blandt de allerbedste i genren.

Denne gang foregår det hele på det traditionelle, gamle bryggeri Radford. Direktøren bliver fundet myrdet, og Morse og Lewis kommer ind i sagen. Bryggeriet styres med hård hånd af Radford familien. De står med samlet front mod Morses efterforskning. Både han og Lewis er imidlertid overbeviste om, at de alle skjuler noget. Bryggeriet er ved at blive overtaget af et multinationalt foretagende, og det lader til at alle har mere end én hemmelighed, de helst ikke ser afsløret. Der skal rodes op i fortiden og lukkes gamle spøgelser ud af skabet, før sagen får sin overraskende afslutning.

En af de dejlige ting ved inspector Morse serien, er at den ligesom kører i sit eget tempo. På trods af at den er produceret omkring 2001, ligner det en af fortidens tv-produktioner. Der er ingen hurtige klip, men derimod er der mange lange indstillinger og scener. Der er ingen leflen for det overfladiske, lettilgængelige eller hurtige. Inspector Morse tager sin tid, og det er faktisk forfriskende. Man var faktisk i tvivl om hvorvidt man overhovedet skulle sende det første afsnit af Inspector Morse, man mente simpelthen at det gik for langsomt og at det var malplaceret i samtiden. Heldigvis var der 1,5 millioner der så det første afsnit, og der var ikke længere tvivl. – Og gud ske tak og lov for det.
Inspector Morse er som udgangspunkt egentlig ikke nogen sympatisk mand, men man undgår ikke at holde af ham alligevel. Han er brysk og tvær, og har ikke langt til hidsige anfald. Samtidig er han den inkarnerede bachelor, der elsker at bo alene, elsker øl, sin røde Jaguar og frem for alt Wagner. En anden af hans laster er Times’ krydsord, som han løser på imponerende kort tid. Inspector Morse er en intelligent mand, - han har selv gået på Oxford College, og da alle historierne foregår i Oxford, er der flere der er henlagt til universitetets lukkede verden. Akademikerne ser skævt til politimanden, der jo ikke har forfulgt en akademisk karriere og det kommer ofte til sammenstød mellem dem og Morse.
Den traditionelle assistent har Morse i sergeant Lewis. Han spilles fremragende af Kevin Whatley, og er Morses modstykke. Familiemennesket, der elsker sin kone og sine børn, og som er omgængelig og på god fod med alle. På overfladen kan han slet ikke komme i nærheden Morses intellekt, men det er som regel en af han kvikke bemærkninger der fører Morse på sporet. Samspillet mellem de to, Morse og Lewis, er forrygende godt, og er drivkraften i serien.

Den bitre bryg, er både velfortalt og velkomponeret. Den er desværre en anelse forudsigelig, og det er synd, da serien ellers som regel formår at overraske. Produktionsmæssigt er afsnittet ikke et af de bedste, billederne er noget grumsede og mørke, hvilket hæmmer nydelsen af afsnittet. Er man til en god fortælling, og en kriminalhistorie, der kører lige ud ad landevejen og efter bogen, så er den bitre bryg et godt og interessant bekendtskab.

Titel: Inspector Morse - Afsporet
Original Titel: Inspector Morse - Driven to distraction
Premieredato: 20. september 2005