Jackass Number Two - Uncut

10. maj 2007 af David Lund

Jackass Number Two - Uncut billede

Jackass Number Two er endnu engang mere et langt afsnit end en egentlig film.

MTV’s Jackass er blandt de mest succesfulde i Tv-stationens historie. Da de startede allerede tilbage i år 2000, gik der ikke lang tid før programmet var på alles læber. En gruppe unge der udsætter sig for de mest ekstreme situationer, og blot griner af dem bagefter, kan måske ikke beundres af alle, men man bør i det mindste indse underholdningsværdien i dette. Selvfølgelig gik der ikke længe inden en spillefilm dukkede op samt utallige spin-offs og rip-offs. Jackass var måske ikke skaberne af konceptet, der har levet vel i skatermiljøets undergrund i lang tid, men de var de første til at gøre deres idéer til en kommerciel succes. Flere år efter den første spillefilm, og hvor man egentligt troede at Jackass-drengene var fuldt i gang med deres egne spin-offs, kommer der så en toer på gaden. I denne omgang er fokusen lagt fra det ulækre til det vanvittige. Man kan roligt kalde Jackass Number Two for en filmatisering af Looney Tunes eller noget i den dur, for den føles bestemt som en tegnefilm for voksne… bare med rigtige mennesker.

Efter en introsekvens med en masse tyre der smadrer en idyllisk amerikansk landsby (og selvfølgelig også Jackass-drengene), er vi tilbage i velkendt Jackassland. Den ene sekvens afløses af den anden, og vi bliver udsat for ting som hestesædsdruk, hajfiskning med mennesker, igler sat fast på øjne, anacondaslåskampe og meget meget andet. De mest ekstreme tilfælde gisper man sig igennem, imens man griner sig igennem de mindre. Jackass er et grænseland hvor alt er tilladt, og det bevises fint i denne film. Selvom Jackass Number Two måske er mere en reel film end den første, da vi følger karaktererne mere bag kameraet, og kommer tættere ind på livet af dem, er det stadig svært at anse filmen som andet end et langt afsnit med et større budget. Der er naturligvis stort set ingen handling, blot det ene stunt der afløser det andet. Netop derfor er det mægtigt svært at anmelde filmen som en film, for skuespil og instruktion afhænger af timing og intet andet. Som film falder Jackass Number Two derfor helt til jorden, og idéen med at udgive den som film, er jo netop udelukkende for pengenes skyld – en ting jeg sjældent kan respektere.

Jackass Number Two er morsom, ingen tvivl om det. Deres Looney Tunes idéer såsom at fastbinde en person til en stor raket, og fyre denne af udover en sø, må være dybt inspireret af tegnefilmens univers. De steder hvor Jackass Number Two er sjovest, er i modsætning til etteren der hvor den er mest afslappet, dvs. hvor de går ud og tager gas på intetanende mennesker. En fed mand jagter en nøgen dværg på gaden, men rundt om hjørnet står 30 nøgne dværge, så rollerne bliver byttet om. Ansigtsudtrykkene på vidnerne er fantastiske! Når de udklæder sig som en gammel kvinde der render rundt topløs, eller en gammel mand med kuglerne hængende ude for tøjet er ligeså helt fantastisk. Skjult kamera fungerer stadig, selvom vi i denne tidsalder skal ud i nogle lidt mere ekstreme situationer for at fange folks interesse.

Som sagt fungerer Jackass Number Two som film slet ikke. Der er så godt som intet plot og ingen karakterudvikling. Selvom vi kommer nærmere ind på karaktererne i denne omgang, er der ikke meget brug for det eller pointe med det. Som en lang Jackass episode er dette dog blandt det bedste der er kommet ud fra deres side af. Der er mange gode grin i vente, hvis du da er til den slags.

Det er blevet til en god håndfuld ekstramateriale på denne udgivelse. Et ganske morsomt kommentarspor af Jackass-drengene sætter dem ikke i bedre lys som mennesker, men der er et par grin undervejs. Et Bag Om Kameraet er ligeså ganske morsomt. Ekstrascener, fraklip og kasserede klip er nærmest uundværdige. Ellers er der alt det typiske med tv-spots, trailere osv. Kvaliteten af ekstramaterialet er højt, og går rigtig godt i spænd med filmen, så 5 ud af 6 mulige stjerner til det. Filmen må nøjes med kun at få 3 stjerner, da jeg har meget svært ved at se, hvorfor de kalder det for en film.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Jackass Number Two - Uncut
Original Titel: Jackass Number Two - Uncut