Jade Warrior

28. april 2007 af David Lund

Jade Warrior billede

En sær og mystisk film der vinder på atmosfære, men taber på mangel af originalitet.

At skulle forklare hvad Jade Warrior handler om, kommer til at lyde meget mere forvirrende end det egentligt er. Jade Warrior fortæller to historier på samme tid; en i det ældgamle Kina og en i nutidens Finland. I Finland har den gennemsnitlige smed Kais kæreste netop forladt ham. Han får besøg af en sær mand, der fortæller ham om hans skæbne og hans forrige liv, hvori han i det ældgamle Kina, var bestemt til at besejre en dæmon, ved hjælp af et våben han selv ville smede. Dette blev aldrig gjort, da han dengang blev dybt forelsket i en kvinde, og ville reinkarnerer indtil han kunne få denne kvinde. Dæmonen ville også have fat i dette våben, og ville reinkarnere med, indtil kampen endeligt ville tage sted. Nu er det så op til Kai om han vil smede våbenet, eller fortsætte sin tragiske skæbne. Med en ussel træning som smed og ligeså som kriger, er det dog svært for ham, at tage denne beslutning, der nærmest virker katastrofal ligegyldigt valget.

Jade Warrior er ligesom historien delvist finsk og kinesisk, men hovedsageligt bliver filmen anset som Finsk, da instruktøren og hoveddelen af produktionen kommer fra Finland. Dette gør så Jade Warrior til den første finske kung-fu film, og ligeså den største produktion i Finlands filmhistorie. Finland er mest kendt for sine depressive ungdomsfilm samt krigsfilm, men som helhed kommer der ikke mange film fra Finland i det hele taget, især ikke mange der bliver udgivet på internationalt plan. Jade Warrior er derfor noget af en overraskelse, da den ikke kun er udgivet på DVD i større omfang, men ligeså har fået en stor biografdistribution verden over.

Nu når introduktionen er på plads, kan vi tage fat på filmens ufatteligt mange problemer. Filmen er dræbende langsom, og selvom referatet antyder en dybdegående og lang historie, er denne allerede fastslået efter ca. 20 minutter, herefter kommer der mange langsommelige og ligegyldige detaljer samt beskrivelser, der allermest minder om The Matrix Reloaded. De få kampscener der sagtens kunne være sneget flere ind af, leder tankerne hen på de utallige moderne episke Hong Kong eventyr som Hero, Fearless, House Of Flying Daggers og Crouching Tiger, Hidden Dragon. Desværre kommer Jade Warrior aldrig op på siden af disse kvalitetsmæssigt, hvilket er synd, for med den korrekte drivkraft, ville dette ikke være helt umuligt, da historien og atmosfæren som så ikke mangler. Jade Warrior vil i mine øjne altid være en af de film, man ærgrer sig over ikke er bedre, for det kunne den sagtens have været. Med alt dette sagt er Jade Warrior på igen måde en elendig film, og er du glad for genren, vil du sikkert også lade dig underholde af denne. Filmen har nemlig mange fantastiske billeder, og de få kampscener der er, er subtile og koreografisk flotte. Finlands landskaber bliver jeg personligt aldrig træt af at kigge på, og med den rette stemningsmættede musik, er de stille scener filmens stærkeste.

Dette er instruktøren Annti-Jussi Annilas første film, og det bemærkes knap nok. Det virker som en erfaren instruktørs arbejde, og Annila imponerer glimrende fra tid til anden. Skuespillet i filmen er ligeså upåklageligt, alt fra de kinesiske samt finske skuespillere gøres med glans. Hovedrollen Tommi Eronen spiller de to roller som samme person, blot hvor denne ene er en standhaftig kriger, og den anden en fejlet smed. Eronen er måske ikke filmens bedste skuespiller, men han spiller begge roller tydeligt anderledes, og samtidig formår han at kæde dem sammen som en. Flot er det.

Der er intet ekstramateriale på denne DVD.

Sandrew
Metronome