Jagten

10. januar 2013 af Jesper Poulsen

Jagten billede

Et inficeret samfund - en uskyldig mand - nul vindere!

Jagten på priser
Det nye år er ikke mere end lige skudt i gang, og alligevel bør man ikke tøve med at udråbe Jagten til et bud på årets danske film. Filmen, som høstede tre fine priser ved filmfestivallen i Cannes, (heriblandt prisen for bedste mandlige skuespiller / Mads Mikkelsen), er en grum og ækel historie om, hvordan en lille løgn kan fordærve et helt samfund – og i særdeleshed splitte et menneskes liv ad på få sekunder. Den er velfortalt, velspillet og i det hele taget en gave til filmmediet!

I en tid hvor det i forvejen går rigtig godt for dansk filmproduktion – ja, det er endda i dag at ovennævnte Mikkelsen får afsløret om En Kongelig Affære bliver Oscar-nomineret – så slynger vi bare endnu en perle af sted. Jagten er instrueret af Thomas Vinterberg, og er hans mest vedkommende værk siden Festen. Det er en film, hvor man forarges, forundres og lever og ånder for de karakterer man bliver præsenteret for. Husk kleenex i biografens mørke og bliv ikke overrasket, hvis du forholder dig mundlam og ikke lige udbasunerer din mening til højre og venstre, når rulleteksterne løber over lærredet. Jagten skal i den grad have tid til at bundfælde sig!

Jagten på sandheden
40-årige Lucas (Mads Mikkelsen) er ved at finde sig til rette efter en skilsmisse og er så småt ved at vejre bedring i tilværelsen. Lucas elsker sit nye job som pædagog, og herigennem har han også fået øjnene op for en kvindelig medarbejder og givet ham overskud til at genetablere kontakt til sin søn Marcus. Men bedst som tingene ser ud til at flaske sig, sker det, der ikke må ske. Et par ord fra en barnemund og så indtræffer en sand domino-effekt. Lucas bliver udstødt uden andre beviser end en lille piges ord. Trods sin uskyld må Lucas snart efter stå model til både fysisk og psykisk terror og han må sande at uanset om han forholder sig passiv i forhold til anklagen, eller om han forsvarer sig, så er han stemplet af det omgivende samfund. Vil han nogensinde kunne blive renset og genvinde sit normale liv igen?

Modsat Jakob Thuesens Anklaget fra 2005, hvor Troels Lyby også må kæmpe mod overgrebsbeskyldninger, så er Jagten nærmere et portræt af et menneske i absolut forfald. Anklaget kredser sit plot om hvorvidt vores hovedperson er skyldig eller ej, mens vi ved fra starten at Lucas er ganske uskyldig. Det gør ikke filmen mindre interessant, for det gør at man får opbygget en form for gru, inden konfrontationerne fyger af sted.

Vi er med da børnehavelederen Grethe (Susse Wold – Den Kroniske Uskyld, Matador) modtager de første gisninger om at noget er galt. Vi er med til den kommunale psykologs (Bjarne Henriksen – Kunsten At Græde I Kor, Hvidsted Gruppen, Borgen) afhøring af Klara. Vi er med da et forældremøde i børnehaven får en anden dagsorden end først antaget. Alle disse ting foregår uden Lucas medvirken, og der breder sig hurtigt en form for lynch-stemning blandt beboerne i byen. Vi kan kun sidde og passivt og afvente hvordan Lucas nu vil blive mødt, selvom vi nok allerhelst ville ønske at vi kunne springe gennem lærredet og advare ham eller tage ham i forsvar.

Årets film?
Jagten formår at få én helt op af sædet og delagtiggøre én i hvert et blik, replik og happening. Det er både skræmmende, men også en sand befrielse, at man kan fare på så vild en virkelighedsflugt som denne, omend omdrejningspunktet for filmen er så hæslig.

Jagten byder på en række fantastiske skuespillerpræstationer (også fra navne som Thomas Bo Larsen, Anne Louise Hassing og Lars Ranthe), en meget stærk billedside, men også nogle forholdsvis afdæmpede virkemidler, som kommer til at virke meget foruroligende. Prøv for eksempel at lægge mærke til i hvilken kontekst man får oplyst, at vi befinder os på selve juleaften. Av for den!

Skal der påpeges lidt malurt, så er der scener som virker lidt uhensigtsmæssige, omend de har til opgave at bestyrke Lucas' position som optrængt i krogen. For eksempel den konfliktsky afdelingsleder der simpelthen tager flugten rent bogstaveligt, da Lucas udbeder sig en forklaring på sin anklage. Tilmed bør man så tvivl om kommunens fremgangsmåde i sagen er et generelt billede på almindelig praksis og så er scenen hos butiksslagteren både overdimensioneret og overspillet.

Dette ændrer dog intet ved at Jagten uden tvivl bliver en af årets mest omtalte film. Et virkelig velskrevet manuskript leveret i et samarbejde mellem Vinterberg og Tobias Lindholm (Kapringen). Et gruvækkende portræt af en mand med rent mel i posen. Det er der bare ikke andre som tror på!

Titel: Jagten
Original Titel: Jagten
Premieredato: 10. januar 2013