Jamie Cullum - Live At Blenheim Palace

12. april 2005 af Per C. Halling

Jamie Cullum - Live At Blenheim Palace billede

God lyd ! Flotte billeder ! Gamle og Nye numre ! God blanding af Egne og Standards ! Denne DVD skal nok give jazzen nye fans både ældre, men bestemt også yngre.

Jeg kendte faktisk kun til en enkelt sang fra hans cd ”Twentysomthing” og efter at have hørt Westlife skam voldtage mange af mine gamle favorit numre af bl.a. Nat King Cole, var det med noget skepsis jeg satte denne dvd i afspilleren. Efter bare efter et par få numre, blev det nu hurtigt klart for mig, at vi igen har med et ungt talent at gøre. Jamie Cullum ligger sig smukt ind i den nye genereration af supertalenter, som bl.a. tæller Diana Krall, Alicia Keys, Katie Melua og Norah Jones, der helt sikkert ikke bare får et publikum blandt de unge, men de ældre lytter også med.

Ligesom førnævnte artister fremfører han både egne numre, men også standards, på sin egen helt specielle måde. Fx bruger han sin stemme utrolig meget i flere numre, at den bliver et helt instrument i sig selv, på tros af at han har både sit eget band og en stryger sektion med sig på scenen som om det ikke var nok. En anden ting er at pludselig begynder han at slå og bruge pianoet som bogotrommer og laver en herefter kort pause/solo for lige at vise at han kan også bruge sine fingre på andet end tangenterne.

Jamie Cullum har siden han var 8 spillet på både guitar og piano og meget inspireret af sin bror Ben, var det jazzen som var det fangede hans interesse. Specielt kunstere som fx Dave Brubeck og Oscar Peterson. Jamie tilbragte en del år i Paris og det var også med til at fremme hans talent da han fik lov til at spille på flere små spillesteder og fik god træning over for et kræsent publikum på disse jazz klubber. Han indspillede sin første CD – Heard It All Before - som 19 årig, så faktisk er ”Twentysomething” hans 3. album og det må man jo sige er rigtig godt gået for en jazzmusiker på 24 år og man kan jo ikke lade være med at tænke på danske Nils Lan Dokey, som gså i en ung alder blev kendt.

En ting som snyder er, at denne koncert er optaget på et af Englands fornemste paladser – Blenheim Palace – for det er jo en koncertform man normalt kun forbinder med store rock/pop navne som REM, U2 eller Robbie Williams, men faktisk lykkedes det ham både at give de 10.000 tilskuere meget for pengene. Selvom han ikke er nogen Bono eller Michael Stipe eller sågar en ny Robbie Williams, giver han den ikke for lidt på scenen både med humor, gags, hoppen og dansen rundt, men vi hjemme i stuerne får faktisk lidt mere. Vi har mulighed for ind i mellem de mange numre at få små korte optagelser af Jamie Cullum og hans band rundt om i Storbritannien og USA på store festivaler og små klubber, hvor vi dels få ekstranumre, men også et lille billede af hvem denne unge fyr egentlig er og hvad som inspirere ham. Du kan vælge at se enten koncerten med disse features eller uden. Du kan også vælge at se koncerten eller featuresne for sig selv. Ved første gennemsyn vil jeg anbefale du ser dem sammen, for det giver koncerten en vis dybde, specielt hvis du ikke kender ham i forvejen. Koncerten varer alene godt 1 time og 40 minutter og featuresne godt 12 minutter, hvor koncerten er afgjort den som klare sig bedst alene.

Lad os kigge lidt på de numre han spiller til koncerten i kombination med featuresne som jeg har angivet i parentes:

1 I Get A Kick Out Of You
2 Frontin'
3 A Love Supreme (Portland, Oregon, USA)
4 Twentysomething
5 Planes, Trains And Automobiles (On Tour, USA)
6 All At Sea
7 Old Devil Moon
8 God Only Knows
9 What A Difference A Day Made
10 Beat Surrender (fra San Francisco, USA)
11 Why Do Today What You Can Do Tomorrow
12 Singin' In The Rain (Live fra bl.a. Glastonbury og andre UK Festivaler)
13 Next Year Baby
14 Wind Cries Mary
15 Roxy Music (fra Los Angeles, USA)
16 Love You Should Have Come Over
17 High & Dry / Singin' In The Rain
18 These Are The Days
19 I Could Have Danced All Night
20 But For Now

Når du har hørt koncerten 3 – 4 gange og syntes, at du er klar til noget mere kan du kaste dig over ekstra materialet, som på denne dvd også er ganske godt og varieret og i god kvalitet både teknisk og indholdsmæssigt: Du kan bl.a. opleve:

* All At Sea (Video)
* Wind Cries Mary (Helt ny Video)
* The making of Wind Cries Mary (Om tilblivelsen at denne video, meget MTV agtig
* Jamie at Glastonbury (Som kan sammenlignes med vores Roskilde Festival)
* 26 minutter fra tournerne rundt i USA and US (Lidt om det at være på tour, men det er lidt kedelig, med mindre man er die hard fan)
* I want to be a Popstar (En lille og sjov ironisk hilsen til diverse talentshows)

Nu har vi kigget på indholdet af dvd’en lad os derfor nu kaste et blik på den tekniske side...

Video

Optagelsen er teknisk set også meget flot. Koncerten præsenteres i 16:9 format og billedet står både flot og skarpt under hele koncerten. Kontrasten er god og farverne er flotte og det er uanset er optagelser fra dagtimerne eller aftentimerne. Også på ekstramaterialet er kvaliteten i top. Koncerten er filmet så man virkelig til tider føler, at man er med i gruppen og andre gange, at man bare er blandt det publikum og det er jo en herlig følelse.

5 ud af 6 stjerner

Audio

Du har på DVD'en mulighed for at vælge at høre koncerten enten et Dolby Digital 5.1 eller Dolby Soround 2.0. Lyden er meget ens, men det er kun ved 5.1 lyden du rigtig føler at være tilstede, så der er flere steder du meget hurtigt bliver revet med af de meget rytmiske numre, mens i de stille ballader læner du dig bare tilbage og nyder at du kan høre alle instrumenter klokkerent.

Ekstra materialet og musikvideoerne er kun i 2.0 omend i et meget godt mix.

Publikums lyden er ikke så dominerende, på tros af der er 10.000, på denne DVD, så den har ikke helt den samme live følelse, hvis man afspiller den med tv'et slukket.

5 ud af 6 stjerner

Konklusion

Dette er en virkelig god live dvd med masser af god live stemning og musik, der svinger, samt lidt men gode ekstras uden dog at være et overflødighedshorn. Hvis du ikke kender Jamie Cullum og er i tvivl om du skal anskaffe den eller CD’en ”Thentysomething” så vil jeg klart anbefale at du starte med at købe dvd’en.

Alternativt kan du fx gå ind på Hans hjemmeside på hans pladeselskab og lytte til nogle af hans sange i studieoptagelser i stedet. Bagefter kan du gå ind på hans egen hjemmeside www.jamiecullum.com og læse mere og kigge på lidt flere billeder fra diverse koncerter og spillesteder, der omtales på dvd’en og så her efter træffe dit valg, men han er en kunstner absolut bør prøve at lytte til.

DVD’en er venligst stillet til rådighed af Universal Music Danmark.

Titel: Jamie Cullum - Live At Blenheim Palace
Original Titel: Jamie Cullum - Live At Blenheim Palace