Jane Eyre

2. december 2007 af Jan Mouritzen

Jane Eyre billede

Charlotte Brontës udødelige fortælling om passionsfyldt kærlighed og dunkle hemmeligheder kommer stemningsmættet til live i denne medrivende BBC filmatisering.

Charlotte Brontës gotiske kærlighedsroman ”Jane Eyre” fra 1847 er blevet filmatiseret et utal af gange. Allerede i stumfilmepoken blev der produceret tre filmversioner af fortællingen, og blandt de talrige senere filmudgaver regnes især 1944-versionen med Orson Welles som den definitive.
Hele seks gange er ”Jane Eyre” blevet adapteret for TV. Denne seneste TV-version fra 2006 er produceret af BBC, som har sat alle sejl til for at billedliggøre Brontës episke kærlighedsroman.

Den forældreløse pige Jane Eyre (Georgie Henley) bliver anbragt hos en hårdhjertet tante, der sender hende på kostskole som 10-årig. På skolen hersker en jernhård disciplin og pigerne både sulter og fryser. Janes veninde, Helen Burns, er dogmatisk kristen og vender den anden kind til hver gang, hun udsættes for et overgreb. Da Helen dør af tyfus, finder Jane styrken til at leve videre og i bevidstheden om, at hendes stakkels venindes død ikke skal være forgæves, beslutter hun sig for at skabe sit eget liv og en positiv fremtid.

Som 18-årig bliver Jane Eyre (nu spillet af Ruth Wilson) guvernante for den opvakte, men noget forkælede franske pige Adèle på godset Thornfield Hall. Godsets ejer, den mørke og tillukkede Edward Rochester (Toby Stephens) holder sig for sig selv, men gradvist får Jane indsigt i hans afskærmede følelsesliv. Rochester kurtiserer den smukke og rige Blanche Ingram (Christina Cole), men han tiltrækkes uudgrundeligt af den langt mere jævne og simple Jane, selv om en aldersforskel på nærved tyve år står imellem dem.

En nat hører Jane en uhyggelig latter ude fra korridoren og da hun forlader sit værelse for at undersøge, hvem den tilhører, finder hun den sovende Rochester i sengen omgivet af flammer. Jane redder handlekraftigt hans liv og hun er naturligt nok meget forundret over, hvem der har sat ild på sengelinnedet. Rochester hævder at en ældre oldfrue, Grace Pool, er ansvarlig, men Jane mistænker ham for ikke at fortælle sandheden.

Senere får Rochester besøg af Richard Mason, en besynderlig englænder fra Vestindien. En nat hører Jane et grufuldt skrig og hun finder Mason knivstukket og bidt i armen. Rochester hævder igen at Grace Pool må stå bag, men nu begynder Jane at ane, at der skjuler sig en hemmelig person i godsets aflåste tårnværelse. Rochester frier til Jane, som bliver ør af kærlighed og hengivenhed over for godsejeren. Efter lidt betænkningstid takker hun ja til hans fremstrakte hånd, men da giftermålet
skal ratificeres i kirken, dukker en skygge frem fra Rochesters fortid. En skygge, der kan kaste Janes liv og fremtid ud i kulsort mørke.

At denne TV-udgave af ”Jane Eyre” blev nomineret til ni Emmy priser, da serien kørte i amerikansk TV er fuldt ud forståeligt. Ruth Wilson og Toby Stephens spiller begge fremragende og gribende i de to altdominerende hovedroller som Jane Eyre og Rochester, men det er særligt instruktøren Susanna Whites dynamiske og særdeles atmosfæremættede iscenesættelse, der må fremhæves. Hun skaber via raffinerede belysningseffekter og et fortættet billedsprog en meget konkret og stoflig autenticitet, der forplanter sig ind under huden på tilskueren. ”Jane Eyre” føles aldrig monoton selv om spilletiden sniger sig op mod fire timer, og man fristes til at sige, at denne BBC udgave ikke blot står mål med den klassiske filmudgave fra 1944, men faktisk overgår den!
SF Films udgave af ”Jane Eyre” præsenteres på to DVD’er med to afsnit på hver. Billedformatet er 1:1.78 anamorfisk widescreen og kopien er funklende flot. Der er ikke noget ekstramateriale.

SF/Fox.

Titel: Jane Eyre