Jeg Hedder Ernesto

16. januar 2014 af Michelle Luna Bordig

Jeg Hedder Ernesto billede

Endnu en film om virkelighedens barske realiteter, set gennem et barns øjne.

Åbningsscenen i Jeg Hedder Ernesto giver et kort indblik i filmens problemstilling, som finder sted i Argentina efter præsident Peróns død i 1974. Mange oprørere forlod landet for at planlægge at vælte regeringen. Jeg Hedder Ernesto, er en argentinsk / brasiliansk / spansk co-produktion, som omfatter familien af ung Juan (Teo Gutiérrez Moreno) - der har tilbragt det meste af sit liv i Cuba med sine forældre Horacio (César Troncoso) og Charo (Natalia Oreiro).

Når de vender tilbage til Buenos Aires, lever de med Horacio brors Beto (Ernesto Alterio), som har en chokolade-peanut forretning. Juan er indskrevet på den lokale offentlige skole under navnet 'Ernesto', og må ubemærket integrere sig for at undgå at der falder mistanke på kvarterets nyankommne. Juan / Ernesto bliver hurtigt forelsket i den søde pige María (Violeta Palukas). Juan skal pludselig, lærer at forholde sig både til den første forelskelse og alle de nye følelser og tanker der følger med dette, samtidig med at han stille og roligt må udvikle en politisk bevidsthed.

I Jeg Hedder Ernesto bliver de barske scener forvandlet om til et animeret mellemspil af Andy Riva. De animerede afsnit popper op fra tid til anden, men det er uklart, om Juan ser sit liv som en tegneserie eller om han med sin brutale virkelighed bliver nødt til at transformere virkeligheden til en tegneserie for at kunne overleve det. Men lige meget hvad, så fungere de korte animations scener glimrende.

Instruktør Benjamín Ávila har valgt at fortælle denne forførende, voksne historie gennem et barn, hvilket er blevet enormt poplært og sætter Jeg Hedder Ernesto i kategori med Hushpuppy (2012) og War Witch (2012).

Titel: Jeg Hedder Ernesto
Original Titel: Infancia clandestina
Premieredato: 16. januar 2014