Jernets Herre.

26. marts 2011 af Henrik Andersen

Jernets Herre. billede

Umberto Lenzi levere varen i form af 100 % underholdning, i en film der måske ikke umiddelbart appellere til det brede publikum, men bestemt er værd at bruge 90 min. På.

For længe, længe siden i et fjernt land fyldt med barbariske stammer, lever Zot-stammen deres liv. Jagten har svigtet, og stammens høvding Iksay leder efter en anden, der kan tage over for ham. Vismanden Raa foreslår, at det bliver den muskuløse barbar Ela (Sam Pasco). Den lumske Vood (George Eastman) vil også gerne være anføre, men hans forbryderiske væsen er imod ham. Efter en længe ventet vildsvine jagt, bliver stammens mænd angrebet af en anden barbar-stamme. I kampens tumult ser Vood sit snit til at slå skallen ind på Iksay. Ela ser det, og under begravelsesritualet hvor Ela bliver udråbt til den nye leder, slår Vood vismanden ihjel, og flygter ud i det barske landskab. Her ender han midt i et vulkanudbrud, hvor jorden spyr aske, lava og jernmalm. Jernet har tilfældigvis lagt sig i en revne i jorden, så det har formen som et sværd. Vood finder ud af dets kraft, og sammen med den smukke Lith tiltvinger han sig igen magten i Zot-stammen. Ela bliver fordrevet til Abernes dal, hvor han bliver spændt op på et kors, og må lide døden ved de frygtelige Abemennesker der bor der. Heldigvis slipper han fri, og møder den underskønne Iza, hvis stamme han søger tilflugt i. Men Vood er på krigsstien, og sammen med hans nye hær, alle bevæbnet med nystøbte jernsværd, hærger han landet. Nu er det op til Iza og Ela at stoppe denne gale mands frembrusende krigstogt, inden det er for sent. Det bliver blodigt, voldsomt og frem for alt barbarisk.

Instruktøren Umberto Lenzi har givet filmelskere verden over mange frygtindgydende oplevelser. Hans evne til at træde ind i Tabu-land og gang på gang provokere normer, og hvad der er tilladt på film, er enestående. Han var manden der lagde spiren til den populære kannibal-genre med filmen The Man From Deep River i 1972, og senere lavede kannibalfilmen Cannibal Ferox, der den dag i dag står som et mesterværk indenfor genren, dels fordi det er en god film, og dels fordi den er berømt for sine brutale scener, hvor intet er helligt. Heller ikke billeder af rigtige levende dyr der bliver slagtet til ære for kameraet. Umberto har naturligvis også lavet Zombiefilm, og et hav af andre produktioner, der alle har det for øje at underholde, og underholde er bestemt noget Jernets Herre gør.

Op igennem 80’erne blev der produceret en del film i barbar-genren. Ofte billige og hurtige produktioner, og det er med sikkerhed Umberto Lenzi’s fortjeneste at jernets Herre er blevet en langt bedre film, end den burde have været. Hans sans for at sætte en stram og tempofyldt historie sammen, og tilføre den action, blod, en eviggyldig morale og flotte billeder, kommer her rigtigt til sin ret. Jernets Herre er optaget i South Datoka i Custer State Park, et dengang uberørt område der er den perfekte ramme for Lenzi’s barbarverden. Umberto Lenzi bruger også mange arkivoptagelse fra naturfilm og dyrefilm, for at sætte den rette stemning. Disse er flot redigeret ind i historien, og er en del af den lowbudget stil Lenzi er så kendt for. Glæd dig specielt til at se det voldsomme vulkan udbrud, som Vood pludselig befinder sig midt i. Det er spændende at se, hvordan filmmagerne har løst denne opgave for næsten ingen penge.

I rollen som Ela ses muskelbundet Sam Pasco, der havde en forhistorie som bodybuilder, men det er nok engang den suveræne George Eastman, der stjæler billedet som den frygtindgydende Vood. George Eastmans altid overbevisende præstationer, har gjort ham til lidt af en kultfigur. Han har medvirket i produktioner som Koma, The New Barbarians, Blastfighter, Hands of Steel og den berygtede Antropophagus fra 1980. Hans ofte maniske præstationer sætter ham højt på listen som en yderst seværdig skuespiller, der altid levere varen, uanset hvilke genre han befinder sig i.

Den geniale musik er komponeret og fremført af Guido og Maurizig De Angelis, og deres musik, der er meget tidstypisk for genren, er virkelig med til at holde tempoet oppe. Et soundtrack undertegnede er villig til at give sin højre arm for at få fat på. Blod og Gore bliver leveret af Paolo Ricci, og selvom der ikke er så meget af det, er der stadigvæk klip af afhuggede lemmer, udstukne øjne, og et virkeligt voldsomt klip af høvdingen der får smadret hovedet af en stenøkse.

Er Jernets Herre ikke forældet? er der nok nogen der føler sig fristet til at spørge om. Dertil er svaret ganske enkelt nej. Indrømmet at den bære præg af en billig produktion der er over 20 år gammel, men forældet er ikke det ord der kommer først til en, ved et gensyn med denne lille perle. Umberto Lenzi har lavet en tidløs underholdningsfilm der også vil underholde 20 år ude i fremtiden. En af grundende er, at han tager sit arbejde seriøst og ikke forfalder til bar røv og patter. En fælde som andre film fra samme skuffe ofte falder i. Historien har også en morale, om at vold avler vold, og om at det våben der i dag gør dig stærk, i morgen kan blive din død.

Så har du endnu ikke stiftet bekendtskab med Umberto Lenzi, Vood, Ela og resten af banden i denne herlige 80’barbarfilm, så kan det kun anbefales at du smider lidt lommepenge efter dette lille mesterværk. Endnu engang har Another World Entertainment beriget de Danske DVD-hylder.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne udgivelse, andet end et trailershow fra andre AWE udgivelser.

Lyden er Engelsk Dolby Digital 2.0, og billedet er efter omstændighederne udmærket. Det ville måske også virke helt forkert, at se en film som denne i en spritny version. Det er faktisk en del af oplevelsen, at man kan se ridser og cigaretmærker fra den gamle 35 mm kopi. Det er en del af charmen, og trækker på ingen måde ned i oplevelsen.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Jernets Herre er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Jernets Herre.