Jezebel

26. september 2006 af Michael Panduro

Jezebel billede

Borte Med Blæstens på mange måder bedre lillesøster

Bette Davis fik sin anden Oscar og leverede i manges øjne karrierens ypperste præstation i rollen som furien Julie Marsden i "Jezebel". Filmen udkom i 1938, året før "Borte Med Blæsten" kom som film, men vel efter at Margaret Mitchells sydstatsroman var blevet et litterært fænomen. Historier fra syden lige omkring den amerikanske borgerkrig var en god forretning og Warner Bros. skyndte sig at investere. Heldigvis lagde de deres penge i de rigtige hænder - navnlig den lejede instruktør William Wyler og fotograf Ernest Haller - og resultatet er på mange måder "Borte Med Blæsten" overlegent.

Davis' Julie er en selvcentreret vildbasse meget lig den kære Scarlett O'Hara og ligesom hende er det også Julies let charmerende, men også barnligt egoistiske leg med sydlige traditioner og kotume der starter lavinen der i sidste ende fører til undergang. Julie er forlovet med den moderne gentleman Pres (Henry Fonda), da filmen åbner i det spektakulære New Orleans anno 1850erne. Plantageejerens datter opfører sig som den lille prinsesse mange behandler hende som og en gammel romance med den traditionsbundne Buck (George Brent) er en betragtelig del af det kispus-spil hun kører med Pres. Det hele kulminerer i filmens overdådige og fantastisk fotograferede balscene, hvor Julie hårdnakket møder op i en erotisk brandfarlig, rød kjole, selvom kotumen byder alle ugifte kvinder at møde op i hvidt. Seancen, båret af Fondas sammenbidte stædighed, fører til at Pres forlader Julie og sydstaterne i det hele taget.Han spenderer et år i de moderne nordstater, mens Julie falder psykisk fra hinanden, og vender først tilbage da den frygtede gule feber er ved at ramme New Orleans.

Wylers favntag med det tragiske melodrama fungerer på mange måder bedre end "Borte Med Blæsten", ikke mindst i kræft af Davis og Fondas fantastiske spil. I de mest intime scener kryber kameraet helt ind under huden på de komplekse karakterer og aftvinger den ene mindeværdige scene efter den anden. Historien er kompleks, men ikke uoverskuelig, spilletiden langt fra "Blæstens" noget udmattende længde og plottet afsluttet og sammenhængende. Borgerkrigen lurer fra midten lige rundt om hjørnet og de sydlige forestillinger om ære, opførsel og moral er dødsdømte, men ikke uden værdi. Tragedien er således uundgåelig, men filmens slutning formår alligevel at være dramatisk tilfredsstillende på alle måder.

"Jezebel" er et tidløst, men samtidig meget tidsbestemt melodrama og et bemærkelsesværdigt stykke filmhistorie. For selvom den ikke havde de helt store farvebilleder og voldsomme locations som "Borte Med Blæsten", så er den i virkeligheden endt som en mere velfungerende film. Det kunstneriske, det dramatiske og det populært tilgængelige i en sjælden symbiose, der ikke kan kaldes andet end umådeligt tilfredsstillende på alle måder...også i dag næsten 70 år efter premieren.

Billedet er i originalt 4:3 format i knivskarp sort-hvid (filmen er også blevet vist i en computer-koloreret version, men den slipper vi heldigvis for her). Et par små skønhedsfejl rundt omkring viser filmens alder, men trækker ikke fra den samlede oplevelse. Lyden er i original, restaureret mono.

Bonusmaterialet er en noget blandet og forvirrende affære. Først og fremmest bydes der på en glimrende og insigtsfuld 25-minutters dokumentar, "Jezebel: Legend of the South", med input fra en lang række amerikanske filmhistorikere. Programmet dækker mange tekniske, såvel som samfundsmæssige aspekter i filmen og er bestemt værd at se. En af de medvirkende historikere, Jeannine Basinger, leverer desuden et informationsrigt kommentarspor som giver yderligerer indsigt ikke mindst i selve produktionen. Bonusmaterialet rundes af af en trailer og to noget mærkværdige kortfilm. Den ene er tegnefilmen "The Mice Will Play" - en af de værre fra Warner Bros.' Merry Melodies serie. Den anden et par numre med Jimmy Dorsey og hans swingband. Jeg forestiller mig at disse er inkluderet fordi de repræsenterer hvad der ellers var på programmet da "Jezebel" havde biograf-premiere i 1938, men på DVDen er der ingen forklaring på deres tilstedeværelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Warner Bros..

Titel: Jezebel