Jim Henson’s The Storyteller: Greek Myths (DVD)

12. november 2005 af Mads Bluhm

Jim Henson’s The Storyteller: Greek Myths (DVD) billede

Græske myter udsat for Jim Hensons magi på en DVD udgivelse, der ville gøre selv Kermit fornærmet…

Filmen
Få mennesker har som Jim Henson formået at skabe magi på film og TV. De fleste kender Muppet Show både fra TV og de mange film samt Dark Crystal og den fabelagtige Labyrinth. For undertegnede har Hensons ypperste frembringelse dog altid været Storyteller, som i mange år havde nærmest hellig gral status i min video og siden hen DVD samling, indtil de endelig udgav den på Region 1.

Storyteller Greek Myths er en slags opfølger til den originale serie, som også bliver anmeldt her på sitet. Den første omgang af serien, som beskæftigede sig med europæiske folkeeventyr, havde den fremragende John Hurt i hovedrollen som fortælleren. Han fortalte historierne til seerne og til sin hund, der er en slægtning til diverse muppets og Sprockett fra Fragglerne. Serien er i mine øjne noget af det bedste, der er lavet til TV, og showet satte nye standarder for effekter på TV. Desværre slog serien ikke igennem hos det amerikanske publikum, og den blev stoppet. Senere prøvede Jim Henson og Co. sig så med et lignende setup, der nu omhandlede græske myter. Denne serie blev heller ikke den store succes, hvilket også ses af det faktum, at der kun blev lavet fire afsnit. Man kan godt se hvorfor succesen udeblev, for hvor man klart kan se de teknologiske fremskridt i denne serie i forhold til den originale Storyteller, så har den tabt meget af den legende og fortryllende stemning, der gjorde den oprindelige serie så fantastisk.

Anthony Minghella, der skrev størstedelen af den oprindelige serie bliver stadig krediteret som skaber på Greek Myths, men han har dog overladt skriveriet til en række andre forfattere, der dog alle har det til fælles, at de er ringere end Minghella. Desuden er skuespillerne i denne omgang også væsentlig ringere end i omgang 1. Michael Gambon har erstatet John Hurt som fortæller og gør det egentlig udmærket, men han blegner totalt i sammenligning med Hurts inspirerede præstation. Så meget desto mærkeligere virker det, at man har valgt at fravige den originales series brug af fantastiske væsner og historiefortælling ved hjælp af sindrige baggrunde. I stedet bliver arbejdet overladt til fortælleren, og det lider serien altså under. DVD udgivelsen indeholder følgende myter: Daedalus & Icarus, Orpheus & Eurydice, Persus & the Gorgon og sidst Theseus & the Minotaur.

Lyd
Her bliver man hverken overrasket eller for den sags skyld imponeret. Det er jo afsnit af en TV-serie fra sidst i 80’erne, vi har i hænderne, så lyden bliver præsenteret i god gammeldags stereo. Dialogen står dog klar og tydelig, og udmærkede musik kommer også udmærket frem.

Billede
Billedet er udmærket renset op og ser ikke så forfærdeligt ud som på mange andre udgivelser med materiale fra 1989. Der dog visse aldersbetingede problemer som pletter og ridser, men det formår ikke at ødelægge den eventyrlige stemning. Billedet præsenteres i 1.33:1 eller 4:3 full screen, hvilket formentlig har været det oprindelige format.

Ekstramateriale
Det er tragikomisk, at en serie som Storyteller og Storyteller: Greek Myths udgives helt uden ekstramateriale, for det er i sandhed en udgivelse, som fortjener det. Serien var banebrydende med sine effekter, og der medvirker skuespillere, som senere fik en ganske udmærket karriere, Michael Gambon f.eks., som jo spiller Dumbledore i de seneste Harry Potter film. Dertil kommer, at undertegnede ville give sin højre Akilleus hæl for en smule indsigt i, hvordan geniet Henson og hans lige så dygtige kolleger arbejdede. Det er bare ikke godt nok!

Alt i alt
Jim Henson's The Storyteller: Greek Myths er en glimrende introduktion til den græske mytologi både for børn og voksne. Serien er absolut seværdig, de laver ikke shows som den mere, og det er en skam. Når det så er sagt, så er serien ikke helt så god, som den kunne have været. Ejer man ikke allerede den originale Storyteller serie, så bør man nok investere i den først, da den er langt bedre en Greek Myths. Denne DVD udgivelse er rent ud sagt skammelig med sit manglende ekstramateriale, som ikke er et geni som Henson værdig.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures.

Titel: Jim Henson's The Storyteller: Greek Myths