Johnson Family Vacation (DVD)

11. februar 2005 af Aino Bredtved

Johnson Family Vacation (DVD) billede

Ud at køre med de skøre… familien Johnson på ”road trip” tværs over staterne, går det mon helt efter planen? Nok ikke!

Familien Johnsons årligt tilbagevendende familiesammenkomst er nært forestående, - Nate, hans kone Dorothy, børnene Nikki, DJ og Destiny (og hendes usynlige hund) gør klar til at køre tværs over USA for at samles med resten af familien i Caruthersville, Missouri. Hvert år kårer gamle Mama Johnson ”Årest familie”, en meget eftertragtet pris, som Nates utålelige bror, Mack, plejer at vinde, og som Nate vil gøre hvad som helst for at vinde.

Familien er et nogenlunde tidstypisk bud på en samspilsramt familie her i starten af dette årtusinde. Nate (Cedric the Entertainer) og hans kone Dorothy (Vanessa Williams) bor i hver deres hus ca. 100 meter fra hinanden – han har sønnen DJ (Bow Wow) boende, mens hun har pigerne Nikki (Solange Knowles - ja, Beyonce Knowles’ lillesøster) og Destiny (Gabby Soleil). Dorothy tager udelukkende med for børnenes skyld – men også lidt fordi hun simpelthen hader sin svigermor, og ikke vil give hende den tilfredsstillelse, at se dem gå fra hinanden – så hellere tage med og ”lide”.

Familien kommer endelig af sted, og på deres ”Road Trip” kommer de ud for lidt af hvert, faktisk går intet som planlagt. De møder en gal lastbilchauffør, der kører dem af vejen. Senere samler de en smuk blaffer op – efter at Nate først ikke ville tage en nødstedt nonne med, fordi man ikke kan stole på nogen… hun kunne jo være en sindssyg seriemorder – blafferen viser sig at være tilhænger af sort magi/satanisme, og temmelig skræmmende. På et motel undervejs sidder Nate pludselig nøgen i en stor fælles-jacuzzi sammen med en håndfuld store kvinder, uden at kunne få fat på sit tøj, det har Dorothy nemlig fjernet, fordi Nate er interesseret i lidt romantik – og det er hun altså ikke.

Der sker mange pudsige ting, som i bedste ”Fars fede ferie”-stil, det bliver bare aldrig rigtig sjovt alligevel. Jeg tror man har ønsket, at bruge nogle af tidens store afro-amerikanske stjerner i en komedie, baseret på en skabelon af de gamle sjove ferie-film med Chevy Chase, det lykkes bare ikke helt. Lidt ligesom man også er begyndt at genindspille diverse 70’er tv-serier som film fx Starsky og Hutch og Shaft - det bliver aldrig rigtig godt, hvis man spørger mig.

Cedric the Entertainer er da moderat morsom som Nate.
Datteren Nikki spilles helt fint af Solange, rapperen BowWow, (vist nok nevø til Snoop Dog, som sikkert ikke behøver nærmere introduktion) er en rigtig køn, ung fyr med masser af glimt i øjet, og han er en glimrende skuespiller – jeg har set ham i hans debutfilm Like Mike, hvor han leverer en virkelig flot præstation som den forældreløse dreng Calvin – bør ses! Han er i forvejen meget berømt i rapper-kredse, men jeg forventer at se meget mere til ham på film i fremtiden.

Solange er yndig og ret ”cute” (og en fantastisk sangskriver, der har skrevet flere hits til Destiny’s Child – i øvrigt er hun nybagt mor) – hun spiller rollen som Nikki ret godt, mens jeg bestemt har set Vanessa Williams levere varen bedre, men hun udfylder sin rolle, så godt det nu kan lade sig gøre med dét manuskript.

Smukke Shannon Elizabeth, der bl.a. spiller Nadia i American Pie-filmene, er den vanvittige, men meget smukke blaffer – hende kommer vi helt sikkert også til at se meget mere til, hvis der er nogen retfærdighed til :-)

Hermed også lige en servicemeddelelse til den kvindelige del af læserne ;o) når du ser filmen, så hold endelig øje med en indianer ved navn Navarro (Jason Momoa) WAUWWW for en lækkerbisken, det er næsten værd at se filmen, udelukkende for at falde i svime over ham – ham håber jeg virkelig på at se meget, meget mere til – huiiiiii…. Denne mand er tæt på at være mere lækker end både Johnny Depp og Gary Dourdan (Warrick fra tv-serien CSI) – tænk, at det skulle komme fra mig..?

Desværre må jeg sige, at selvom der er en yderst stjernespækket rollebesætning, nytter det bare ikke, når manus ikke holder, og det gør det altså ikke helt – det er kun moderat sjovt og med enkelte grin undervejs – for god ordens skyld vil jeg lige tilføje, at min 15-årige søn synes rigtig godt om den, så han tilhører måske den primære målgruppe? Jeg kan bare ikke få mig selv til, at give den mere end 3 stjerner.

Ekstramateriale: Filmen indeholder intet ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.