Justice League vs. Bizarro League

15. marts 2015 af Teddy Tofte

Justice League vs. Bizarro League billede

Klodsede superhelte mod klodsede superskurke

Supermans klon, Bizarro, er ved at blive lidt af et problem. Kaos og ødelæggelse følger i kølvandet på Bizarro alle vegne, fordi han altid hører det modsatte af, hvad der bliver sagt til ham, og gør det modsatte af, hvad der er rigtigt. Da borgerne i Metropolis bliver ved med at forveksle Superman med Bizarro, beslutter Stålmanden sig for at finde et nyt hjem til Bizarro – på en anden planet. For at gøre tingene mere kompliceret er Batman for nylig blevet et medlem af Lovens Vogtere (Justice League) og han stoler ikke på Superman overhovedet. Den mistillid bliver kun intensiveret, da Bizarro opretter sin en gruppe – Bizarro League – med Batzarro, Bizarra, Greenzarro og Cyzarro (som er det modsatte af Batman, Wonder Woman, Green Lantern og Cyborg). Det er nu op til Justice League at stoppe deres modsætninger og finde en måde, de kan hjælpe hinanden på, så den galaktiske superskurk Darkseid kan besejres.

”Justice League vs. Bizarro League” er ikke den slags animationsfilm, som overraskede mig (ikke ligesom ”Lego Filmen”, som virkelig blæste mig omkuld), men der var nok krudt i filmen til at drive et par fnis og smil ud af mig. Den appellerer til sin demografi (mindreårige) og gør alt rigtigt for at tilfredsstille sit hovedpublikum. Men den varmede også undertegnedes hjerte, når det kom til Bizarros plads i universet. Superman-skurken er næsten menneskelig i denne film, og han har følelser ligesom os andre, selvom han bytter om på rigtig og forkert.

Jeg var ikke synderligt imponeret af det samlede produkt, men som fan af superheltegenren er jeg glad for, at der findes variationer af superheltene til alle aldre og ikke kun hardcore tegneserie elskere. Lego har fat i noget af det rigtige, når de adapterer filmrettigheder til byggeklodser, men jeg håber til gengæld også, at de ikke mister grebet om deres produkter og tilsidesætter kvaliteten for kvantitet.

Blu-Ray: Højdefinitionen af denne Lego-film er en krystalklar og farverig oplevelse. Detaljerne er helt fantastiske, især i nærbilleder hvor Legoklodsernes teksturer og tøjets stof og andre nuancer er raffineret og glimrende filmet til ære for seerne. Kanterne er superskarpe og klarheden er generelt dybdegående. På lydsiden får vi Warner Bros.’ DTS-HD Master Audio 5.1 surround, som denne gang har en meget tung lyd i de forreste højtalere. Det gør scener, som ikke involverer slåskampe, skyderier, skurkeangreb og ødelæggelser, temmelig flade at høre på. Stemmerne er klare og tydelige, uden antydninger af nedtoninger eller optoninger.

Ekstramateriale: 5 stjerner.

”Me Am Bizarro! The League of Opposites.” Nogle af filmens bagmænd fortæller lidt om Bizarros historie fra tegneserierne. Selvom dette materiale kun er 10 minutter langt og indeholder mange klip fra filmen, minder det meget om andre ekstramaterialer, vi normalt finder på Warner Bros./DC Comics udgivelser, hvor folk kort og godt snakker om figurernes oprindelser.

”Lego DC Comics Super Heroes: Batman Be-Leaguered TV Special.” Et Lego DC Comics Super Heroes TV Special, hvor hele Justice League er til stede. Faktisk vil jeg mene, at dette ene ekstramateriale ville have været nok til at retfærdiggøre en udgivelse i sig selv, da dette TV Special er 30 minutter langt og er en selvstændig historie, som ikke har noget med hovedfilmen at gøre. Jeg er sikker på, at børn i alle aldre vil glæde sig over, at der er mere med Batman og Superman, når ”Justice League vs. Bizarro League” er færdig. En god tilføjelse til ekstramaterialet, som gør det hele værd.

“Be-Leaguered Bloopers.” Sjove fraklip. Det er lidt opstillet, fordi der jo ikke er fraklip til en animationsfilm, men en smule sjovt er det da.

“Trailers.” Trailere til kommende videospil og tv-serier.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Warner Home Video.