Virkelighedstro spænding
Fragtskibet MV Rozen bliver kapret af somaliske pirater i Det Indiske Ocean. De syv sømænd ombord, deriblandt skibskokken Mikkel (Pilou Asbæk), bliver taget som gidsler og et krav om en løsesum på millioner af dollars sender den danske skibsreder Peter C. Ludvigsen (Søren Malling) på ufrivilligt overarbejde, og det bliver en mere og mere personlig sag for ham.
Lad det være sagt med det samme: Kapringen er en af de bedste danske underholdningsfilm længe, der succesfuldt formår at blande psykologisk drama og åndedrætsbesnærende suspense, så den bliver en sjælden dansk spændingsfilm. At filmen er optaget under virkelighedstro forhold i piratfyldt farvand i Det Indiske Ocean på et fragtskib, der tidligere har været kapret – og med en professionel gidselforhandler, Connor Julian (Gary Skjoldmose Porter), i en central rolle, bidrager kun til den grufulde virkelighedsfølelse og pirrende spænding.
Hold øje med Lindholm
Instruktøren Tobias Lindholm debuterede (sammen med Michael Noer) som instruktør med fængselsdramaet R (2010) og har sideløbende virket som manuskriptforfatter (sammen med Thomas Vinterberg) på Submarino og Jagten, samt tv-serien Borgen med blandt andet Pilou Asbæk og Søren Malling i bærende roller. Med dette bagkatalog og Karpingen i mente, bekræfter Lindholm sig selv som en af Danmarks bedste historiefortællere på film og en vi forhåbenligt vil se meget mere til.
Kapringen er i facon måske mere amerikansk end europæisk ved at den på indholdssiden låner mere af Hollywoods fortællertekniker end de kunstneriske europæiske traditioner. Men det er kærkomment at kunne byde velkommen til et dansk format af den amerikanske psykologiske spændingsfilm i så vellykket stand.
Todelt spænding
Kapringen er dog ikke perfekt. Filmen er todelt med henholdsvis kokken Mikkels kamp mod piraterne og sin egen mentale tilstand på den ene side, og skibsrederen Peter C. Ludvigsen kamp mellem proffesionel forretningsgang og personligt tilsidestillelse på den anden. Selvom selve kapringen burde udløse det største drama, er det ved forhandlingsbordet hjemme i det trygge Danmark, at filmen fungere allerbedst. Det er bag facaden på den kapitalistiske og bureaukratiske virksomhed, hvor menneskeliv kynisk bliver prissat, personlige meninger helst tilsidesættes og profit altid kommer forrest i rækken. Det er desværre nok mere den generelle virkelighed end skibskapringer.
Og derfor kommer selve kapringen af fragtskibet også til at stå en smule i skyggen af forhandlingsplottet, og kommer til at lide under det faktum, at der faktisk ikke sker særligt meget på et kapret fragtskib andet end ventetid. Denne venten og uvidenhed om hvad der sker, bliver ikke udnyttet fuldt ud. Efterhånden når man vender tilbage til fragtskibet, bliver man blot mødt at mere af det samme.
Prisregn på vej?
Vores egen SOF (Sammenslutningen af Online Filmjournalister) kårede tidligere i år fortjent Kapringen med tre priser som årets danske film, årest mandlige hovedrolle og birolle til henholdsvis Søren Malling og Abdihakin Asgar. Filmen er siden blevet fuldt op af 4 Bodil og 12 Robert-nomeringer og derfor måske flere priser på vej. Det er uden tvivl en af de bedste danske film sidste år og bedste danske spændingsfilm længe, så der bør ikke tøves længe, hvis man ikke har set filmen, med at anskaffe sig den med hjem til hjemmebiografen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.