Klovn - The Movie

22. juni 2011 af Kristian Jensen

Klovn - The Movie billede

Til mænd, der aldrig bliver voksne…

Med ”Klovn – The Movie” skabte de herre Casper Christensen og Frank Hvam en af sidste års største biografsucceser i nyere tid. Næsten 700.000 danskere valfartede til biografens mørke, for at tage del i de to komikers pinagtigheder på det store lærred, hvilket må siges at være noget af en bedrift, i en tid hvor filmpengene ikke ligefrem hænger på træerne.

I ”Klovn – The Movie” skal Casper og Frank på kanotur i Jylland. Der er lagt i ovnen til den helt store herretur, eller Tour de Fis som Casper har døbt arrangementet, men desværre for de to mænd, kommer de til at hænge på Franks kiksede nevø Bo (Marcus Jess Petersen), der bestemt ikke egner sig til herrehygge a la Casper og Frank. Det går naturligvis grueligt galt, og trekløveret forvilder sig ud i ualmindeligt pinlige situationer, der kan få selv den mest hårdføre til at krumme tæer.

Historien i ”Klovn – The Movie” er egentlige ligegyldig. Ligesom tv-serien, er filmen mere baseret på enkelte situationer, frem for plotbaseret historiefortælling. Det fungerer langt hen ad vejen ganske godt, ikke mindst fordi man klogelig har valgt at holde filmens længde nede på omkring halvanden time, hvilket giver filmen et friskt tempo samtidig med at man ikke kvæles i den lettere latrinære humor. Netop humoren har da også fået et gevaldigt skub i den rigtige retning, og man må sige at komikerparret Christensen og Hvam, har sat nye grænser for hvad man kan tillade sig at vise på film i komikkens tegn.

Men den grænseoverskridende komik er samtidig også filmens største svaghed. For piller man overraskelsen og forargelsen ud af ”Klovn – The Movie”, står man tilbage med et hult produkt, der ikke er nær så sjov som første gang man så den. ”Klovn – The Movie” er med andre ord ikke en film, der tåler mange gensyn, dertil er den simpelthen for kedelig. Men har man ikke haft fornøjelsen af Casper og Franks selskab, så er der absolut ingen undskyldning for ikke straks at få fat i en kopi af filmen.

Ekstramateriale
Der er en pæn portion bonusmateriale til ”Klovn – The Movie”, der i blandt et kommentatorspor til filmen med Casper og Frank. Trods en lidt formeldt start, så er kommentatorsporet yderst morsomt og det mærkes tydeligt, at de to komikere har haft det utrolig sjovt med at udvikle filmen. Man finder også en lille film der går bag om optagelserne, samt en lille sekvens der går bag om den famøse tissemands-scene. En række fraklippede scener og bloopers er der ligeledes blevet plads til. En anden sjov ting, er den lille film hvor Casper og Frank fantaserer videre på filmens afslutning, og hvilke konsekvenser det katastrofale postklimaks får for deres karakterer.
Ekstramaterialet til ”Klovn – The Movie” er ganske glimrende og bestemt værd at dykke ned i. Især kommentatorsporet er værd at bruge tid på, hvis man har set filmen et par gange.

4 ON-Z stjerner til ekstramaterialet.

Titel: Klovn - The Movie