Kongekabale

24. februar 2005 af Ole Jessen Hansen

Kongekabale billede

Dansk politisk thriller i absolut topklasse!

Tre uger før folketingsvalget kommer lederen af Danmarks største parti Midterpartiet ud for en drabelig ulykke. Den politiske dagsorden bliver sat på den anden ende, og den unge og ambitiøse journalist, Ulrik Torp (Anders W. Bertelsen) vikles ind i en benhård magtkamp mellem de to arvinger i partiet Erik Dreier Jensen (Søren Pilmark) og Lone Kjeldsen (Nastja Arcel). Pressen bliver skueplads for løgn og spekulation, og Ulrik kommer efterhånden på sporet af en kynisk konspiration. Men ingen vil lytte til ham, hverken politikere eller journalister, og mens valgkampen nærmer sig, står Ulrik alene i kampen mod magtens centrum.

Den debuterende instruktør Nikolaj Arcel har begået et lille mesterværk med filmen ”Kongekabale”. Han har formået at lave en film om det politiske liv og om spillet om magten som ikke før er set i Danmark. Jeg tog mig flere gange i mens jeg så filmen at spørge mig selv om, hvorfor der ikke er nogen der før har taget dette emne op. Et emne der er så sprængfuldt af gode historier, selv her i Danmark, hvor vi ellers er lidt mere ”kedelige” rent politisk i forhold til andre lande. Jeg vil ikke være bleg for at udnævne filmen til en dansk udgave af ” Alle præsidentens mænd” med Dustin Hoffmann og Robert Redford. De to film har meget til fælles, nemlig jagten på den sande historie, set ud fra et ideologisk synspunkt.

Filmen er flot filmet i afdæmpede farver, og det er tydeligt at se, at instruktøren har hentet inspiration fra dokumentarfilmen ”Fogh bag facaden”. Selvom det er en spillefilm, er der noget dokumentarisk over den, hvilket jeg syntes gør den meget troværdig. For troværdig det er den, selvom der måske er skruet lidt op for dramaet, i forhold til det ”normale” politiske liv. Man sidder og tager sig selv i at tro på at noget ligende kunne ske på Christiansborg. Derfor er det også en fornøjelse at se filmens ekstramateriale. Her fortæller Nikolaj Arcel blandt andet om hvad og hvem der har inspireret ham til filmens historie og personer.

Der er mange rigtige gode skuespiller præstationer i filmen. Søren Pilmark er suveræn som Erik Dreier, og spiller rollen som magtsyg politiker med stor pondus. Anders W. Bertelsen spiller en rolle som man har set ham før i, nemlig som idealist, med hjertet på det rette sted, meget lig den rolle han spiller i Krøniken. Lars Mikkelsen spiller rollen som spindoktor, med nærmest djævelsk snilde. Man bliver helt bange for, at spindoktorer også er sådan i virkeligheden…. Hvilket de jo nok er…

Grunden til at filmen ikke får topkarakter, er at den er for kort. Hele historien foregår over 4-5 dage, og selve optrævlingen af komplottet går alt for hurtigt og alt for nemt. Så det var en fornøjelse at høre Nikolaj Arcel fortælle på ekstra materialet, at TV2 om ca. 1 års tid, vil sende filmen som en tv-serie i 3 dele, med 20 min. ekstra film. Jeg tror at filmen og historien vil komme mere til sin ret, med lidt mere baggrund, og lidt mere fordybelse i et meget spændende emne.

Jeg ser frem til flere film i denne genre, for nu er bolden givet fri.

Lyd:

DTS